Onder tropische temperaturen werd gisteren de eerste (vak)dag van de najaarsbeurs in De Woonindustrie gehouden. Eerste conclusie: wachten tot het zonnetje ook in de retail gaat stralen.
De najaarsbeurs leek op voorhand een nazomerbeurs te worden vanwege de hoge temperaturen. Hoewel de eerste dag (zondag) bestemd is voor consumenten was het juist die dag wat minder weer en dat is in principe beter voor bezoek dan stralende zonneschijn. De maandag is traditioneel de belangrijkste dag voor de exposanten omdat dan het vakpubliek (lees: winkeliers) de winkel meestal gesloten houden. In hoeverre dat een gang naar Nieuwegein betekende is niet duidelijk. Wel is duidelijk dat geklaag over wat dan ook tot het verleden behoort.
Acceptatie marktsituatie
Minder bezoek, minder orders- het maakt niet uit; alle exposanten zijn doordrongen van de nieuwe realiteit en dat betekent afzien van hoge verwachtingen en accepteren dat de jaren van ‘voorheen’ voorgoed voorbij zijn. Wat concreter gezegd: de meeste exposanten aanvaarden de (markt)situatie zoals deze is en proberen hun weg te vinden.
Verbreding
Afgaande op gesprekken met een aantal exposanten blijkt dat een diversiteit van strategieën om te kunnen continueren waarbij verbreding van het assortiment en het aanboren van nieuwe markten de belangrijkste variabelen zijn. Meerdere exposanten verwijzen daarbij met name naar de projectmarkt. Daarnaast blijkt flexibiliteit in afwerking en flexibiliteit in levering vrij breed te zijn doorgevoerd. Sommigen zijn al behoorlijk ver met verkoop via internet, anderen willen dat absoluut niet en weer anderen zitten daar tussenin.
De Woonindustrie
En het centrum zelf? De krimp is duidelijk en gaat verder, maar er verschijnen ook nieuwkomers waarvan sommigen volledig nieuw op de markt zijn en De Woonindustrie kiezen om zich te presenteren aan de potentiele klanten. Het segment verlichting krimpt, het slaapsegment valt op door de fraaie presentatie.
Wachten op de zon
De cijfers in de media geven aan dat het beter gaat in de retail en dat vooral woonwinkels al maanden achtereen plussen. Of de leveranciers dat ook merken? ‘in ieder geval geldt dat niet voor onze klanten’, liet een ervaren exposant weten. Waarbij hij er direct aan toevoegde dat het afgelopen jaar voor hem een goed jaar was. Met andere woorden: tijdens de beurs scheen de zon buiten volop en iedereen hoopt dat het zonnetje binnen ook gaat schijnen.
De beurs in De Woonindustrie is nog vandaag en morgen geopend.