Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nederlanders gebruiken Bol.com als bron voor informatie

De helft van de Nederlanders gebruikt Bol.com als kanaal voor producten om vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Dit blijkt uit onderzoek van marketingbureau Mediaxplain.


Marketingbureau Mediaxplain deed onderzoek naar Nederlanders en hun koopgedrag op marktplaatsen en stelt dat 90% van de ondervraagden (1.000 mensen van 18 jaar en ouder) op Bol.com bestelt en 22% op Amazon. Naast het kopen van producten worden de sites ook gebruikt als oriëntatiekanaal voordat tot koop wordt overgegaan. Bij Bol.com wordt in 51% van de gevallen die koop in een fysieke winkel gedaan, het zogenaamde ROPO-effect (research online, purchase offline).

Bol.com als pure informatiebron
Sommige mensen gebruiken Bol.com zelfs alleen als voor oriëntatiedoeleinden. Van de mensen die nog nooit iets bij Bol.com kochten, gebruikt één op de vier het platform wel om zich te oriënteren voor een offline aankoop. Dit geeft aan dat de site meer dan alleen een aankoopkanaal is. Voor Amazon geldt dat één op de zes Nederlanders zich hier eerst oriënteerde voor een offline aankoop. Het percentage dat hier nooit wat kocht, maar het platform wel gebruikte voor oriëntatie is een kleine 10%.

Goede content
Op basis hiervan concluderen de onderzoekers dat de informatieve rol van marktplaatsen in het oriëntatieproces een belangrijke component is voor marketeers om hier rekening mee te houden. Daarom moeten bedrijven die via zo'n marktplaats verkopen zorgen dat zij hun merk goed positioneren. Onder meer goede productomschrijvingen en andere toegevoegde content zijn daarom belangrijk, zegt Mediaxplain.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten