Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nederlanders shoppen vaker online

Het aantal online shoppers neemt nog steeds toe. In 2014 kochten 10,4 miljoen mensen wel eens wat online en bijna 8 miljoen doen dat regelmatig. Vooral reizen, vakanties en kleding wordt online gekocht. De sterkste stijging zit bij producten voor het huishouden.

De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat onderzoek deed naar het online shopgedrag van Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar. Van de 10,4 mensen die via het web iets aankochten, deden er 7,9 miljoen (ruim 75%) een aankoop in de drie maanden voor de peiling. Daarmee is volgens het CBS 64% van de internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar een ‘frequente e-shopper’. Daarnaast waren er vorig jaar zo’n 2 miljoen internetgebruikers die geen aankoop online deden.

Sterkste groei bij huishoudproducten
De groei van de online bestedingen is de laatste jaren vooral te danken aan de hogere uitgaven per webshopper. De omzet was in 2014 11% hoger dan een jaar eerder. Reizen, vakanties, kleding en sportartikelen scoren het hoogst als het om online aankopen gaat. Levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakproducten werden vaker via internet aangeschaft. De sterkste stijging ten opzichte van 2013 is te zien bij producten voor het huishouden, zoals meubelen, wasmachines en speelgoed.

Internetbankieren favoriet
Webshoppers winkelen ook over de grens, hoewel het eigen land met 94% fier aan kop gaat. 28% kocht daarnaast (ook) goederen of diensten uit andere EU-landen en een vijfde kocht producten van buiten de EU. Als het op betalen aankomt, kiest 94% voor internetbankieren. Ruim vier op tien gebruikt (ook) wel eens de creditcard en drie op de tien betaalt contant of via een bankoverschrijving. De prepaid card en e-wallet werden nauwelijks gebruikt, zo constateert het CBS.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten