Hoewel op individueel niveau mensen zeggen anders te zijn dan anderen, zijn Nederlanders grosso modo kuddedieren. Weet u nog hoe begin maart Nederland massaal wc papier ging hamsteren alsof het hele land plotseling aan de schijterij was? En hoeveel liters handgel staan er nu thuis in duizenden kasten? Na het inslaan van etenswaren tot einde zomer werden bouwmarkten en tuincentra platgelopen, kreeg IKEA een overdosis vraag naar (kinder)bureaus toen de scholen dichtgingen, was het aantal headsets niet aan te slepen en worden de mondkapjes nu per pallet ingeslagen omdat het OV binnenkort losgaat en je wel lekker gezellig-veilig op het terras wilt zitten.
Dan hebben wij het nog niet over het verkeer naar webshops want daar werden de Sinterklaas/Kerst/Black Friday records gebroken omdat winkels dicht gingen of mensen dachten spontaan corona te krijgen als ze over de drempel stapten. Dat deze gedachte werd uitgeschakeld bij het bezoek aan een supermarkt, bouwmarkt of tuincentrum telt even niet mee.
Nu ontstaat er een run op vakantiehuisjes in eigen land en dit weekend krijgen wij alarmfase 3 vanwege de enorme luchtverontreiniging van rokende barbecues. Geen probleem want als het te erg wordt (altijd bij de buren, nooit bij jezelf) zet je toch even een mondkapje op? Meteen even oefenen voor op de camping of het terras.
Aardige indicatie van dat kuddegedrag geeft ook het onderzoek van Marktdata.nl naar de online oriƫntatie van slaapproducten. Dat blijkt de laatste maanden enorm te zijn toegenomen. Jarenlang googelden mensen met de zoektermen boxspring en dekbed, maar dat is de laatste paar maanden veranderd in hemelbed en twijfelaar. 'Hemelbed' omdat het zo lekker klinkt en 'twijfelaar' omdat je twijfelt of het wel zo gezellig is om naast die persoon te slapen die nu de hele dag om je heen hangt. Thuiswerken is best leuk, maar als dat ook voor anderen in huis geldt, wordt het toch wat minder om 'die ander' ook 's nachts te ervaren.
Wie weet wordt het wederom een bloedhete zomer en er hoeft maar even een leuke campagne op tv te komen (die spotjes zijn nu letterlijk spotgoedkoop) van een waterbeddenleverancier en voor je het weet zit half Nederland binnenkort overdag met de benen in het badje in de tuin en ligt de andere helft op een waterbed in de hoop zo koelte te vinden.
De stad in gaan mag weer, maar met hitte doet geen hond dat. Dus te mooi weer wordt een extra domper voor detaillisten die moeten afwachten hoe lang de overheid hen wil blijven steunen. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders van fysiek winkelen houden, maar tegelijkertijd massaal online shoppen. Ze zouden het 'vreselijk vinden' als winkels in hun eigen buurt failliet gaan, maar ze handelen er niet naar om dat te voorkomen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel mensen vinden dat de overheid fysieke winkels moet ondersteunen. Vooral mensen die SP stemmen vinden dat. Er zijn ook mensen die minder sterk opkomen voor de armlastige detaillisten. Dat zijn voorstanders van de drie coalitiepartijen D'66, VVD en CDA die in deze volgorde in afnemende mate de overheidssteun toejuichen. Het idee dat winkeliers dus vooral op VVD en CDA stemmen, iets wat heel vaak in de pers wordt gesuggereerd, zou dus wel eens kunnen gaan veranderen. Hoewel ik aan de andere kant niet verwacht dat retailers volgend jaar bij de verkiezingen ineens massaal SP gaan stemmen.
Maar je weet nooit; misschien behoren winkeliers niet tot het ras der kuddedieren.
Aribert Guiking