Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nestdrang in de winkel

De lente schijnt begonnen te zijn en het is meteen de Week van de Lentekriebels. Dat is een speciale week waarbij leerlingen uit het basisonderwijs les krijgen over relaties en seksualiteit. Tegelijkertijd eindigt nu de Nationale Slaapweek. Hiermee wil ik niet meteen de relatie leggen tussen bed, seks en intimiteit, maar doe het toch maar even. En dan pakken wij meteen ook de bloemetjes en de bijtjes erbij en de vogels die druk bezig zijn met het bouwen van een nest.

De Internationale Dag van de Slaap zorgde vorige week voor veel aandacht op radio, tv en op talloze sites. Daarbij was het opvallend dat weinig matrasleveranciers de afgelopen dagen gebruikten om zich in de picture te werken. Een alerte journaliste van de Amerikaanse site Business Insider deed dat wel en publiceerde een verslag van haar bezoek aan een winkel in New York van de retailketen Mattress Firm en een net geopende vestiging van de matrassen startup Casper.

Na drie regels weet je al dat het slecht gaat uitpakken voor de retailer en je voelt al snel aan dat de waardering voor de startup heel anders zal zijn. Dat blijkt te kloppen. Bij de winkel van Mattress Firm (3.400 winkels in de USA) ziet de verslaggeefster een witte zee van matrassen, is het saai, angstwekkend stil en heeft zij last van een opdringerige verkoper. In de splinternieuwe zaak van de matrassen startup staan birdhouses, houten huisjes op palen met daarin een bed waar je op kunt liggen. Binnen klinken vogelgeluiden, in het dak zitten veel ramen en de afzondering van je omgeving zorgt voor een zekere intimiteit, constateert de journaliste.

Het doet mij denken aan de slaapstudio's die sommige beddenzaken in Nederland hebben. Dat zijn donkere ruimtes waar je de intense rust van de geweldige matras waar je op ligt kunt ervaren. Althans, dat is de bedoeling. Ik ken winkeliers die daar tevreden over zijn, maar weet niet hoe consumenten dat ervaren. Ik vind het zelf vaak wat klinisch aandoende ruimtes en zo zijn ze volgens mij ook bedoeld. Hier wordt gemeten, gevoeld, getest, gedacht en..... ja wat eigenlijk?

Die vogelhuizen op palen in die winkel in New York zijn leuk, maar Casper levert maar 1 type matras, de beste volgens hen. Dat zeggen ook alle andere matrassen startups en dat is natuurlijk flauwekul. De een houdt van een zachte matras, de ander wil hard, de een is nogal een zweterd en een ander is een koukleum. Alleen al op grond van deze variabelen is het logisch om wat keus te hebben.
Aan de andere kant: dat je 'objectief' kunt meten, 'wetenschappelijke' tests gebruikt of een speciaal ingerichte ruimte met apparatuur hebt om van alles te meten over de man of vrouw die daar met vraagtekens in het hoofd ligt te liggen, het zal wel.

Misschien voelt die persoon zich wel ontspannender in een vogelhuisje XXL omdat het zo lekker aanvoelt. Voor kinderen zijn er fantastische bedden in de vorm van een kasteel, een piratenschip, een boomhut of een andere afgegrensde eigen ruimte. Daarin doen zij meer dan alleen slapen. En dan hebben ze nog geen eens last van lentekriebels!

Waarom zouden zulke ruimtes niet kunnen werken voor volwassenen?

Ik wacht met spanning op de eerste Nederlandse slaapspecialist die in zijn winkel dit gaat uitproberen. Het is nu de tijd. Het is lente!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten