Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nieuwe epidemie op komst: slaapcoaches

Vandaag, de laatste vrijdag voordat de lente begint, is het Wereld Slaap Dag. De dag is een verzinsel van de farmaceutische industrie uit de Verenigde Staten die op verholen wijze heel expliciet is: wijzen op het nut van slaappillen en -poeders. De dag wordt wereldwijd aangegrepen om de aandacht te vestigen op slaap en slapen. Bedden- en matrasfabrikanten, winkeliers, artsen en allerlei therapeuten springen erop in om vanuit hun gezichtspunt te vertellen hoe belangrijk slapen is.

Leveranciers van behang en verf lopen leeg met ongevraagd advies voor inrichting van de slaapkamer ('kies een rustgevende kleur'), gordijnverkopers wijzen op het nut van verduisterende gordijnen, uiteraard is dit hêt moment om een nieuw dekbedovertrek te kopen, een goed kussen is essentieel voor een prettige slaap, horren worden onder de aandacht gebracht om te wijzen op het loerende gevaar van insecten die de nachtrust verstoren en zo zegt jan en alleman te weten wat goed voor jou is om lekker te kunnen slapen.

Sluipenderwijs is er de laatste jaren nog wat bijgekomen en dat gaat de komende jaren nog veel grotere vormen aannemen: de slaapcoach. Met name via social media proberen zij zich te profileren als een zogenaamd deskundige die advies kan geven waardoor jíj (ja, ook jíj!) beter kan slapen. Daarbij wordt naar believen verwezen naar wetenschappers die een en ander hebben onderzocht en dat is dan direct een onderbouwing voor hun eigen prietpraat en uiteraard een verwijzing naar het product dat zij verkopen: een slaapcursus, een workshop goed slapen, een bedrijfstraining waarbij wordt gewezen op de relatie tussen slapen en presteren, een coachingstraject voor moeders met slecht slapende baby's, enzovoort.

Wetenschappers die zich al jaren bezighouden met onderzoek naar slapen geven steevast aan dat nog steeds veel niet duidelijk is, maar die slaapcoaches weten het al lang: bij mij moet je zijn, ik heb de oplossing. Want jij als consument, als domme burger, als eigenwijze nitwit, doet jezelf tekort en ik kan dat rechttrekken.

Tik maar eens online het woord slaapcoach in: Zoete Slapers, Puur Slaapcoaching, Slaapslim, By Sleep, Droomritmecoach, Welterusten, De Kinderslaapjuf, Slaapkracht, Slaapcoach en onrustdeskundige, De eerste gecertificeerde kinderslaapcoach, Snuggle & Dreams, Van Gaap naar Slaap, Slaapadviezz.

Bij die laatssste moest ik denken aan Leazzzy, het vorig jaar gelanceerde concept van Beter Bed waarbij je een boxspring kunt huren. Volgens het begin deze maand gepubliceerde jaarverslag is dat een succes. In het jaarverslag staan ook de missie, strategie en toekomstplannen van de retailer. Een daarvan is dat Beter Bed zich wil gaan positioneren als expert op het gebied van slapen en dat advies geven een belangrijk onderdeel daarin is.

Geen slecht idee want als als je de filmpjes ziet die door consumentenprogramma's met een verborgen camera zijn gemaakt bij slaapwinkels (onder meer bij Beter Bed) dan weet je wat voor onzin die winkelmedewerkers soms uitslaan. Wie eens gaat kijken op sites van matrasfabrikanten, slaapspeciaalzaken, online matrasleveranciers en talloze sites die iets melden over bedden/matrassen/slaap kan constateren dat er veel klakkeloos wordt gekopieerd, dat knippen en plakken net zo makkelijk wordt gedaan als het 'omwisselen' van laagjes in een matras en dat het vrij logisch is dat consumenten met vragen komen in plaats van antwoord krijgen.

Maar gelukkig is er sinds eind vorig jaar Peter de Beter Bed-weter, een personage dat opduikt in commercials van Beter Bed. Een wijsneus/slaapcoach die het beter weet, een echte betweter dus. Dus voor iedereen die goed voorgelicht wil worden: Ga naar Beter Bed. Retteketet!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten