Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Verschil online en offline

De omzet van woonzaken is vanaf begin 2011 gestaag afgenomen. De online omzet is echter consequent gestegen. Opvallende cijfers uit onderzoeksbureau Van Es Marketing Sevices.

De gemiddelde omzet van winkels in de woonbranche is in 2010 schoksgewijs over het hele jaar door gestegen en vanaf 2011 consequent gedaald (zie de onderste blauwe lijn).
Woonzaken die ook online actief zijn laten een bijna tegengesteld beeld zien. Begin 2010 was er een korte opleving, daarna volgde een stapsgewijze daling en over heel 2011 zie je een constante omhooggaande lijn. (zie bovenste groene lijn)



Stijging online
Volgens het onderzoek (Woonzakenmonitor IV/2011) steeg de online omzet ieder kwartaal met gemiddeld ruim 10% ten opzichte van een jaar eerder. In het laatste kwartaal was dat 13.4% ten opzichte van 2010.
Toch blijft de online omzet gering in vergelijking met de directe winkelverkoop. Het online marktaandeel in omzet bedroeg in het laatste kwartaal van 2011 4,7% van het totaal. Hierin zit niet de verkoop van fabrikanten, groothandels, postorderbedrijf of tweedehands handel van particulieren.

Niet zichtbbare groei
Een kwart van het aantal woonzaken dat ook online verkoopt, haalt hier minder dan 1% omzet uit. 8% van de zaken haalt meer omzet ut de online winkel dan de fysieke winkel. Vaak zijn dit detaillisten die eerst een fysieke winkel hadden, daarmee gestopt zijn en verder zijn gegaan als pure online retailer.
Deze ondernemers doen veelal niet meer mee aan het panel van woonzaken waarop Van Es zich baseert waardoor hun omzet(groei) niet meer zichtbaar is in de cijfers.
'De daadwerkelijke online omzetgroei in de woonbranche  zal daardoor in werkelijkheid nog hoger liggen', zo stelt het rapport.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten