Op 1 juli aanstaande veranderen de CBW-erkend voorwaarden, zo laat brancheorganisatie INretail weten. Onder meer regels bij online verkoop, betaling bij levering en nakomingsgarantie zijn veranderd.
De nieuwe CBW-erkende voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond na 3,5 jaar onderhandelen. Over bijna alles werden INretail en de bond het met elkaar eens, behalve over een onderdeel van keukenaankopen. Daarom hebben de geldende voorwaarden sinds 1 juni niet meer de steun van de Consumentenbond en per 1 juli zijn de nieuwe voorwaarden van kracht. Bij verkopen in adviseert INretail om niet meer te vermelden dat de voorwaarden in overleg met de Consumentenbond zijn opgesteld.
Wijzigingen
Er zijn een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd die staan in de nieuwe voorwaarden. De garantie gaat van drie jaar afbouwend naar twee jaar volledig, het doorberekenen van een prijsverhoging als later dan drie maanden na de koop wordt geleverd moet je bij de koop overeenkomen, betaling van de koopsom per bank bij of vlak voor levering mag en het is verboden om standaard te vragen om betaling vlak voor levering. De voorwaarden zijn ook geschikt voor verkoop via de webwinkel en de aanbetalingsgarantie heet voortaan aanbetalingsregeling. Een overzicht van wijzigingen van de wijzigingen staat op de site van INretail.
Pas op met oude voorwaarden
CBW-erkende woonwinkels zijn verplicht de meest recente voorwaarden te hanteren en INretail zorgt dat voor 1 juli de leden de nieuwe voorwaarden in huis hebben. De brancheorganisatie raadt aan om (voor deze maand) de datum op offertes en orderbevestigingen door te strepen en voor binnenkort geldt: gooi die oude voorwaarden weg. Voor juni is het slim om in verkoopgesprek of op de site niet te vertellen dat de Algemene Voorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond, aldus INretail.
Meer informatie: www.inretail.nl