Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Nog niet getest als beste idee, maar dat komt wel

Indachtig de hoge temperaturen van de laatste weken kun je bij de Consumentenbond een (gratis!) artikel downloaden voor een 'Hitteplan in huis' met tips en andere handige weetjes. Ook kranten berichten over de al weken durende droogte en warmte en de gevolgen daarvan. Een daarvan is het slechter slapen want 'lekker in een warm bed kruipen' krijgt langzamerhand een vervelende bijbetekenis. Als je dan ook nog eens te maken hebt met een slechte matras zijn de rapen meer dan gaar. Dat is pas hittestress.

Gelukkig heb je dan nog altijd de Lidl want deze week heeft de supermarktketen een aparte folder over matrassen, kussens en bedtextiel. Logisch, want wat blijkt? Volgens een recente test van de Consumentenbond komt hun matras Meradiso als Beste Koop én als Beste Matras uit de bus. Het betreft het model 90 x 200 cm voor 99,99 euro.

Dat is natuurlijk een ramsjprijs voor een matras en een spotprijs voor een kwalitatief uitstekend product, althans volgens de testresultaten van de Consumentenbond. Want je kunt er vergif op innemen dat er vanuit de branche bij zowel de matrasfabrikanten als de matrasverkopers vraagtekens worden gezet bij deze test. Onduidelijkheid over de test zelf, niet gekeken naar de kwaliteit van de tijk, te zwaar laten meewegen van de hanteerbaarheid, te weinig rekening gehouden met dit, te veel met dat....noem maar op: de kritiek zal losbarsten.

Nou, dat valt reuze mee. Onlangs veegde een matrasverkoper in een vakblad de vloer aan met de Consumentenbond, maar hij kreeg geen reacties vanuit de branche. Het blad deed een oproep te reageren en ook daar wordt men niet overstroomd met respons. Het is een beeld wat al jaren bestaat met een herkenbaar patroon: er komt een test, iemand uit de branche maakt zich daarover druk, anderen wellicht ook, maar er komt geen gezamenlijk weerwoord.

Ondertussen snapt de gemiddelde consument er niets meer van, kijk maar eens op diverse internetfora.

Nu de vakantietijd is aangebroken heeft de consument andere zorgen, maar die gaan zelden over de vakantiematras. De krakkemikkige hotelbedden, de dunne matrasjes in de caravan, dat smalle bedje in de boot en die opblaasgevallen in de tent; het maakt niet uit. Het is vakantie, er wordt lekker gegeten en gedronken, de stress is weg en de slaap is goed. Dan maakt de kwaliteit van de matras niet zoveel uit.

Daarom een tip voor alle matrasaanbieders: stop met 'tweede matras halve prijs, 'tweede matras gratis', 'gratis topmatras' en andere dertien in een dozijn acties. Ga samenwerken met reisorganisaties, hotels en vakantie aanbieders. Weekje Spanje bij een boxspring vanaf 1500 euro, midweek Praag bij aankoop van twee matrassen en een weekendje Zeeland bij aanschaf van een superslaaptextielpakket.

Kies hotels, campings en vakantieparken met klotematrassen zodat de mensen snel haar huis verlangen, naar hun eigen bed. Als dat werkt - natuurlijk gaat dat werken - willen ze niet meer op vakantie. Ze willen thuis blijven. Slapen op hun eigen matras in hun eigen huis. Oké, daar is het misschien vervelend warm. Maar om dat op te lossen hebben wij de Consumentenbond.

Misschien idee voor een samenwerking?

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten