In augustus beleefde de detailhandel als geheel een omzetgroei van 10,2% ten opzichte van augustus 2019. Zaken die producten voor de woninginrichting verkopen, deden het bovengemiddeld goed hoewel minder dan in de maand daarvoor.
De omzetten voor de detailhandel waren bijzonder goed. Met een totale omzetgroei van 10,2% is het de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet.
Woonwinkels blijven groeien
Woonwinkels zien al langere tijd maand op maand hun omzet stijgen en augustus is hierop geen uitzondering. Zaken in meubels en woninginrichting boekten 11,1% meer omzet dan in augustus 2019 en de categorie winkels in dhz-artikelen, keukens en vloeren zag de omzet met 15,4% stijgen. Deze stijging is minder dan in juli, maar woonwinkeliers profiteren nog steeds van hoge uitgaven voor de inrichting en verbetering van het huis, ingegeven door corona waardoor mensen meer thuis zijn en thuis werken.
Mode veert op
Voor kledingzaken en winkels in schoenen en lederwaren was er een lichtpuntje; kledingzaken noteerden een teruggang van -0,5%, bij schoenen- en lederwarenzaken was er een stijging van 0,7%. Geen spectaculaire cijfers, maar opvallend na maanden van dubbelcijferige omzetten in negatieve zin.
Online grootste omzetgroei
Koploper in omzetgroei waren wederom de winkels die online actief zijn met en gemiddelde groei van 41,6% ten opzichte van augustus 2019. Pure webwinkels scoorden een plus van 34,0%, de winkels die zowel online als offline verkopen zagen de omzet met 53,4% groeien.