Ondanks de coronacrisis was de omzet in de detailhandel in maart hoger dan dezelfde maand een jaar geleden. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boekten een omzetstijging van 22,6%, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
Gemiddeld was de omzet in de detailhandel in maart 3,5% hoger dan een jaar geleden, maar de cijfers fluctueren enorm per winkelcategorie. Supermarkten boekten een omzetstijging van 13,1% ten opzichte van maart vorig jaar, grotendeels veroorzaakt door de tijdelijke hamsterwoede in die maand nadat de onzekerheid over de verspreiding van het coronavirus toesloeg. Toen duidelijk werd dat veel mensen thuis moesten blijven, ging men massaal opruimen en klussen. Het gevolg: winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boekten een omzetstijging van 22,6%.
Omzetval modezaken
Aan de andere kant waren en er in maart ook duidelijke verliezers. Winkels in schoenen en lederwaren boekten 39,9% minder omzet in maart dan in maart 2019 en bij kledingzaken was het omzetverlies zelfs 41%. Gemiddeld kromp de omzet van winkels in non-food kromp in maart met 8%.
Webwinkels profiteren
Door de sluiting van winkels en de door de overheid beperkte mobiliteit deden webwinkels goede zaken. De online omzet was in maart 28,8% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure webwinkels boekten een omzetstijging van 24,4%, bij multi-channelers – die zowel online als offline actief zijn – was de groei 35,4%.