Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Omzet detailhandel jojoot

De detailhandel noteerde in september 1,7% meer omzet dan in september 2017. Winkels in de woninginrichting deden het goed, maar in de de maanden daarvoor juist slecht. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.



De omzetten van de detailhandel fluctueren nogal. Afgelopen juli (bloedheet) was de omzet bij supermarkten gemiddeld 6% hoger dan in juli 2017 (meer bier en barbecuespullen?), net als bij drogisterijen (meer zonnebrandartikelen?). Winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet juist kelderen en noteerden in juli een omzetval van gemiddeld 3,6% ten opzichte van zelfde maand een jaar eerder, zo laat bovenstaand overzicht zien, gebaseerd op statische gegevens van het CBS.

Food doet het goed
Voor de maand september (donkerblauw) is het beeld geheel anders, zo blijkt uit onderstaand overzicht. Bij non-food realiseerden winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren in die maand de grootste omzetstijging. Ook de winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet met 0,2% iets omhoog gaan. Zaken die schoenen en lederwaren verkopen deden het in september slechter dan een jaar geleden. Alles bij elkaar opgeteld was de omzet van non-foodwinkels in september gemiddeld 0,9% lager dan in september 2017. De winkels in food deden het – zoals bijna al jaren achtereen – beter en kwamen tot een plus van bijna 4% ten opzichte van een jaar geleden.



Lagere groei online
Meest opmerkelijk is dat 'online winkels' in september bijna 13% meer omzet boekten dan in dezelfde maand een jaar eerder en dat is een opmerkelijk lage groei want die lag de afgelopen jaren vrijwel altijd hoger, vaak boven de 20%. Nog opmerkelijker is dat de stormachtige groei bij pure webwinkels steeds verder afvlakt. Zij boekten volgens het CBS een omzetplus een kleine 10% terwijl de omzet van winkels die de verkoop via internet 'erbij' doen (naast hun fysieke vestiging) met 18% groeide.



Multichannel in opmars
Uit bovenstaand diagram wordt dit nog duidelijker. Pure webwinkels (paars) hadden hun omzetpiek wat betreft groei in het eerste kwartaal van 2016. Daarna krijgt hun groei een grillig verloop, maar gaat de lijn naar beneden; de omzet groeit nog steeds, maar het tempo neemt af.
De multichannel bedrijven (offline én online actief) zijn sinds 2017 bezig met een opmars, zo laten de gele staafdiagrammen zien. De lijn gaat wat op en meer, maar de trend is dat de groei steeds verder toeneemt.
Let wel: het gaat niet om absolute getallen in omzet, maar om de  groei van de online omzet.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten