De omzet van de detailhandel kromp in april met 1,5%. Vooral kleding- en schoenenzaken zagen hun omzet dalen. Zaken in dhz-artikelen, keukens en vloeren zagen hun omzet juist stijgen. De grootste stijging (62%) lag bij de online detailhandel, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
De effecten van de coronacrisis zijn duidelijk zichtbaar in de omzetten die in april werden gerealiseerd in de detailhandel. In de foodsector steeg de omzet met gemiddeld 6,1% ten opzichte van april 2019, in de non-foodsector was de daling gemiddeld 15,8%. Deze werd vooral veroorzaakt doordat schoenen- en lederwarenwinkels (-44,7%) en modezaken (-58,5%) hun omzet gigantisch zagen teruglopen. Meubelzaken en woninginrichtingszaken boekten gemiddeld 8,2% minder omzet.
Stijgers
Daarentegen behaalden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren in 25,6% meer omzet dan in dezelfde maand een jaar geleden, veroorzaakt door een massale opruim- en kluswoede. Ook winkels in consumentenelektronica en witgoed zagen hun omzet stijgen.
De terugloop in de bestedingen bij fysieke winkels had een omgekeerd effect op online verkopers. De online groei bedroeg 62%, aldus het CBS.