De omzet van Ikea is in het afgelopen (gebroken) boekjaar met ruim 4% gezakt naar 35,2 miljard euro, te wijten aan de sluiting voor enige tijd vanwege corona. In Nederland steeg de omzet met 3,1% tot 1,37 miljard euro.
Nadat jaren achtereen Ikea wereldwijd de omzet zag stijgen, lukte dat in het afgelopen boekjaar 2019/2020 (1 september t/m 31 augustus) niet. Oorzaak is het coronavirus dat er voor zorgde dat ongeveer driekwart van alle winkels voor een aantal weken moest sluiten. Tegelijkertijd steeg de online omzet met 60% van 2,6 miljard euro naar 3,6 miljard euro. Het online aandeel in de totale omzet bedroeg 18%, een jaar eerder was het nog 11%.
Omzetstijging in Nederland
In Nederland sloot Ikea op 17 maart de winkels voor een paar weken, maar dat was korter dan in veel andere landen. Waarschijnlijk daardoor boekte de retailer in ons land een omzetgroei van 3,1% tot totaal 1,37 miljard euro.
Click & collect
Doordat veel winkels vanwege de pandemie hun deuren moesten sluiten zakte het aantal bezoekers wereldwijd van 839 miljoen naar 706 miljoen. Maar volgens Jesper Brodin, de CEO van moedermaatschappij Ingka Group, zijn de verkopen na de lockdown wer sterk aangetrokken en is het Ikea de afgelopen maanden goed gelukt om zich aan de wensen van de klanten aan te passen. Zo werd in veel filialen een click & collect systeem opgezet waarbij klanten online bestellingen zelf konden afhalen.