De omzet van Kwantum, onderdeel van de Macintosch Group, daalde in het derde kwartaal met 7% naar een totaal van 42,5 miljoen euro.
De crisis raakt ook Kwantum. De formule, groot geworden met de verkoop van tapijt dat van de rol werd verkocht, heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een compleet woonwarenhuis waarbij de (lage) prijs een belangrijk verkoopargument is. Hoewel de consument daar gevoelig voor is, ondervindt ook Kwantum de gevolgen van de consument die niet makkelijk de portemonnee trekt. In het derde kwartaal zakte de omzet naar 42,5 miljoen euro, een daling van 7% in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2012.
Mooie zomer, minder winterschoenen
Naast Kwantum zijn het allemaal fashionzaken die tot de Macintosh Group behoren. Dat zijn Scapino, Invito, Brantano, Dolcis, Jones Bootmaker, Manfield, PRO 0031, Steve Madden, Intreza en Nea International. In de fahiontak was de terugloop in omzet nog groter met 8,9%. Volgens CEO Frank de Moor zorgden niet alleen de terughoudendheid van de klant, maar ook de lange nazomer voor druk op de omzet. Door die lange nazomer werden er minder winterschoenen verkocht. De slechte omzetcijfers zorgden ook voor een negatief bedrijfsresultaat. Volgens Macintosh wordt in de fashion het grootste deel van het bedrijfsresultaat gerealiseerd in het vierde kwartaal. De cijfers van dat laatste kwartaal zullen bepalen of 2013 positief kan afgesloten worden.