Het afgelopen jaar kreeg de Duitse tapijtindustrie een fikste tik. De omzet daalde met 8,6% en de binnenlandse verkopen zelfs met 10,2%. De gemiddelde prijs van tapijt steeg licht.
De Duitse tapijtindustrie heeft last van ‘alternatieve’ soorten vloerbedekking, zoals de branchevereniging Heimtex het noemt. Daarmee wordt gedoeld op parket, laminaat en – sterk stijgend – vloeren van pvc. Die worden in Duitsland Design Beläge genoemd. De totale omzet daalde met 8,6% en de export met -4,2%. Op de thuismarkt was de daling behoorlijk met -10,2%. Dit ondanks de vrij goede huizenmarkt. Doordat de prijzen bij zowel geweven als getuft tapijt stegen, werd de pijn van de omzetdaling nog een beetje beperkt.
Energiepolitiek
Heimtex, dat naast tapijt ook de belangen van de industrie in gordijnen, bedtextiel en meubelstoffen behartigt, ziet 2014 met optimisme tegemoet. Opvallend is dat de branchevereniging hierbij speciaal melding maakt van de ontwikkelingen die te maken hebben met de energiepolitiek in Duitsland.
Imagocampagne
Om het imago van tapijt op te krikken en vooral om tapijt onder aandacht van het publiek te brengen is in september vorig jaar de campagne Teppich & Du gestart waarbij de letters ‘ich’ van het woord Teppich worden ‘losgeweekt’ waardoor de slogan Tepp Ich & Du ontstaat. De campagne is opgezet door Copa, vereniging van groothandelaren en wordt ondersteund door groothandels en agenten. Ook Nederlandse tapijtfabrikanten als Edel, Béwé en Parade doen mee aan de campagne. Onderdeel van de campagne is ook de ‘positieve voordelen van tapijt’ onder de aandacht te brengen.
Online zichtbaarheid
Via deelname aan beurzen en de verspreiding van stickers, banieren en flyers wordt de tapijtcampagne onder de aandacht gebracht. Ook via de site www.teppich-und-du.eu, Facebook en You Tube wordt het publiek bestookt. Dit jaar komen er nieuwe foto’s voor de campagne en worden de online activiteiten verder geïntensiveerd.