Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Omzetstijging voor woonretailers in derde kwartaal

In het derde kwartaal van dit jaar boekte de woonbranche een omzetstijging van 5,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor de eerste 9 maanden van 2015 betekent dit een plus van 10,3% ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit cijfers van INretail.

Retailers in de woonbranche doet het dit jaar goed, zo blijkt uit cijfers van de Woonwinkelmonitor van INretail waarbij de brancheorganisatie zich baseert op door leden aangeleverde cijfers. In het derde kwartaal waren per maand omzetcijfers sterk wisselend, maar vooral door een sterke septembermaand (+12,8%) en was de stijging vergeleken met vorig jaar 5,7%. Bijna alle segmenten noteerden een plus met stijging van 12,6% bij de gemengde zaken en 11,5& groei bij slaapspeciaalzaken (zie grafiek). Alleen meubelzaken sloten het derde kwartaal af met een omzetdaling van 0,8%. Maar in de eerste twee kwartalen scoorden de meubelzaken juist erg goed.

Klik hier voor een vergroting van bovenstaande grafiek. 

Regionale verschillen
Binnen de regio’s scoorde het Westen het beste met een omzetstijging van 14,6%. De drie daarbinnen gelegen grote steden deden het echter aanzienlijk minder met 4,9%. De omzetontwikkeling binnen de regio’s Noord, Oost en Zuid eindigen ook met een prima plus, zo laat INretail weten.

Middensegment zorgelijk
Ondanks de goede cijfers vindt INretail de positie van het middensegment (excl. keukens) zorgelijk. Dit segment realiseert in het derde kwartaal zelfs een min en blijft cumulatief flink achter bij het laag/middensegment en het hoge segment. Deze trend was ook al zichtbaar in het 1e en 2e kwartaal. Vooral de grootwinkelbedrijven en dhz-zaken manifesteren zich steeds beter als woonaanbieders met inspirerende woonfolders en collecties en concurreren daarmee rechtstreeks met de woonspeciaalzaken in het middensegment.

Stijging huizenverkoop
Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen bij INretail ziet dat de woonbranche profiteert van de stijging in de huizenmarkt en ziet dat consumenten ‘hoog scoren’ op de vraag of het nu een goede tijd is voor aankoop van een huis, zelfs hoger dan voor de crisis in 2008. ‘Het is spannend of de plus die nu gerealiseerd wordt, vastgehouden kan worden richting het einde van het jaar. Vanaf midden 2014 werd het herstel in de woonbranche immers ingezet met een flinke plus die de komende maanden overtroffen moet worden. In september is dat in ieder geval gelukt.’
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten