Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Onderzoek wijst uit: merk speelt geen rol bij interieuraankopen

Nederlanders geven gemiddeld 1.533 euro per jaar uit aan wooninrichting, zijn niet geïnteresseerd in merken, vinden comfort uiterst belangrijk en jongeren shoppen graag naar tweedehands meubelen, zo blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite ActiePagina.nl.

Het meeste geld geven Nederlanders uit aan de woonkamer, het minst aan het toilet. Jongeren onder de 30 jaar spenderen aanmerkelijk meer aan de slaapkamer dan senioren en gemiddeld geven Nederlanders 1.533 euro uit aan de inrichting van hun huis, zo concludeert  vergelijkingssite ActiePagina.nl op grond van een representatief onderzoek onder 1000 respondenten. De prijs is voor 70% van de mensen erg belangrijk. Kijken wij specifiek naar een zitmeubel dan blijkt comfort het belangrijkst (73%), gevolgd door prijs (47%) en kwaliteit (44%). Een merk vinden mensen in dit geval totaal onbelangrijk. Slechts 1% van de mensen hecht hier grote waarde aan.

Inspiratie zoeken
Ideeën opdoen voor de inrichting doen Nederlanders vooral door gewoon zelf te experimenteren (43%). Andere manieren om inspiratie op te doen zijn het bezoeken van woonwinkels (32%), woonprogramma’s op televisie kijken (30%) en interieurs van bekenden bekijken (29%). Online wordt vooral door vrouwen veel inspiratie gehaald uit social media zoals Pinterest en Instagram (22%), mannen scoren hierin slechts 10%.

Overal wordt gekocht
Als mensen in een winkel interieurproducten aanschaffen zijn de prijs, kwaliteit en het aanbod belangrijke afwegingen (driemaal een score van 55%). De locatie speelt een minder grote rol. Bouwmarkten (39%), woonboulevards (38%) en warenhuizen (38%) blijven het populairst en bijna een vijfde shopt bij een tweedehandswinkel of de kringloopzaak. Ook koopt 26% online meubels en woonaccessoires.

Opkomst tweedehands markt
Omdat de prijs zo belangrijk is, proberen mensen slim te shoppen. Liefst 87% geeft aan dit te doen. Geëigende strategieën daartoe zij folders in gaten houden (49%), het bekijken van koopjeshoeken in de winkel (32%) en bij online winkelen het gebruiken van kortingscodes en coupons (16%). Geld besparen door interieurproducten tweedehands aan te schaffen wint aan populariteit. Bijna een kwart koopt via platformen zoals Marktplaats en Ebay en ruim 14% struint rommelmarkten en braderieën af. Vooral jongvolwassenen zijn op zoek naar gebruikt meubilair. Binnen deze groep neemt meer dan een derde (38%) gebruikte meubels over van bekenden en is ruim een vijfde (22%) aangesloten bij social media groepen die ‘gratis af te halen’ bieden.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten