Het Onderzoeksprogramma Shopping 2020 geeft ondernemers antwoord op de vraag: Hoe winkelt de consument online naar producten en diensten in het jaar 2020?
Het doel van het programma is ‘het ontwikkelen van een toekomstvisie op de online verkoop van producten en diensten in een breed maatschappelijk perspectief’. Ook zal het onderzoeksprogramma ondernemers handvatten moeten geven om in te spelen op het hiermee samenhangende consumentengedrag en om nieuwe technieken te incoporeren in bestaande bedrijfsprocessen. Initiatiefnemer is thuiswinkel.org., vereniging voor e-commercebedrijven.
Samenwerking diverse brancheverenigingen
Thuiswinkel werkt samen met de brancheverenigingen ANVR, BOVAG, CBW-Mitex, Modint, NUVO, Uneto-VNI, het Verbond van Verzekeraars en 180 experts ‘uit het veld’.
Branches en bedrijven die willen deelnemen aan Shopping 2020 zijn welkom om zich bij het onderzoeksproject aan te sluiten. De officiële start van het programma is tijdens het congres Shopping Tomorrow op 13 juni op de Universiteit Nyenrode en de onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in het vroege voorjaar van 2014 tijdens het congres Shopping Together.
Suggesties voor beleid en praktische handvatten
Mede doordat consumenten steeds meer online kopen heeft de retail het zwaar. Ook internationale concurrentie en veranderingen in de logistiek nopen retailers tot aanpassingen. Het onderzoeksprogramma Shopping 2020 moet leiden tot actieplannen vanuit de diverse branches en beleidssuggesties voor de politiek. Ook moet het (online) retailers praktische handvatten geven om zich voor te bereiden op de toekomst.
Meer informatie: www.shopping2020.nl