Online zaken doen is heel gewoon en versterkt door corona. Twee jaar geleden was het nog nodig om mensen hier op te wijzen op de beursvloer.
Deze foto is gemaakt tijdens de beurs Ambiente in februari 2018 op de stand van Vranckx, een Belgisch bedrijf in kunstbloemen, – planten en -fruit. De beurs in Frankfurt biedt een enorm aanbod aan gebruiksartikelen, variërend van praktische spullen voor in de keuken tot hebbedingetjes, gadgets en veel woonaccessoires. Inkopers doen daar veel en grote bestellingen die vroeger handmatig werden genoteerd en daarna digitaal werden verwerkt. Sommige exposanten gebruiken handscanners waarmee direct gegevens in hun centrale systeem komen wat de efficiency verhoogt. Hoewel exposanten graag persoonlijk (lees: fysiek) contact met hun klanten hebben, werd er ook in 2018 al op gewezen dat je ook online kunt bestellen.
Online bestellen
Zoiets lijkt nu een overbodige opmerking want welk bedrijf doet er nu niet online zaken bij een zakenpartner? Toch was Vranckx niet de enige die in 2018 liet weten dat order online mogelijk was.
Nu is Messe Frankfurt bezig met de voorbereidingen van de editie in 2021 en heeft het inmiddels en groot digitaal platform ontwikkeld waar exposanten en klanten elkaar kunnen 'ontmoeten' en waar veel informatie over de exposanten is te vinden. Het platform bestaat al een paar jaar, maar is mede door corona – wat fysieke bezoeken bemoeilijkt – in hoog tempo verder ontwikkeld.
Virtuele beurs
Zoals het er nu naar uitziet, gaat de beurs in februari 2021 door. Maar het blijkt dat corona nog steeds spelbreker kan zijn waardoor de zekerheid van al jarenlang bestaande beurzen ineens weg kan vallen. Beursorganisaties bieden dan 'virtuele' evenementen aan. Of Vranckx fysiek of virtueel aanwezig zal zijn, is nu nog niet te zeggen. De naam komt niet voor op de huidige exposantenlijst.