Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Online marktplaats Orderchamp groeit naar 25.000 retailers

Afgelopen jaar groeide het aantal 'aangesloten' retailers bij Orderchamp tot 25.000, mede dankzij de verruiming van de betalingstermijn tot 60 dagen. Winkeliers kunnen via het platform direct inkopen bij zo'n 1.200 merken/leveranciers.

Orderchamp is een online marktplaats waar merken/leveranciers direct kunnen verkopen aan fysieke winkeliers en webshops. Het bespaart de leveranciers tijd om op zoek te gaan naar afzetkanalen en winkeliers en webshops krijgen via de marktplaats toegang tot een groot aanbod. Dat aanbod wordt via algoritmes afgestemd op hun koopgedrag waardoor zij vrij makkelijk snel het voor hen beste aanbod krijgen voorgeschoteld. De marktplaats ging in najaar 2019 van start en inmiddels zijn er 1.200 merken en 25.000 winkeliers bij het platform aangesloten.

Verlengde betalingstermijn
Sinds kort biedt Orderchamp de mogelijkheid om later te kunnen betalen en kan de betalingstermijn naar wens worden opgerekt tot zestig dagen. Dat geeft de retailer meer speling om producten te verkopen voordat deze zijn betaald. De groei is spectaculair, maar wordt sinds half december enigszins afgeremd doordat vanwege de lockdown winkels verplicht zijn gesloten. Orderchamp heeft het aanbod onderverdeeld in zeven categorieën waarvan de categorie Hom & Living het buitengewoon goed doet, zo laat ceo en medeoprichter Joost Brugmans weten.

Passend aanbod
Hij constateert dat zowel merken hun klanten attenderen op het platform en dat op hun beurt winkeliers hun leveranciers wijzen op het bestaan van de marktplaats. Volgens Brugmans hebben beide partijen voordeel van de werkwijs die Orderchamp hanteert. Merken kunnen rechtstreeks een grote groep (potentiële) klanten benaderen en bedienen en Orderchamp zorgt hierbij voor de marketing. De hoogte van het inkoopbedrag is voor retailers laag en zij krijgen een aanbod dat via algoritmes hun koopgedrag analyseert en rekening houdt met het type (web)winkel waardoor zij altijd een 'passende producten' krijgen aangeboden.

Digitale beurs
Volgens Brugmans is Orderchamp een 'combinatie van cash & carry en een softwarebedrijf' en vinden starters het 'fantastisch'. Zeker nu beurzen al geruime tijd niet worden gehouden is het voor nieuwkomers op de markt lastig om op eigen kracht een keus te kunnen maken uit het aanbod. Van 24 februari tot 1 maart houdt Orderchamp vanwege het wegvallen van fysieke inkoopbeurzen een eigen online beurs: de Digital Fair - Spring Editie. Retailers en merken kunnen zo met elkaar in contact komen aan de start van het nieuwe inkoopseizoen. Naast de presentatie van producten geven diverse merken en retailers op de beurs een online presentatie.

Categorieën
Orderchamp heeft het aanbod verdeeld in de categorieën Home & Living, Koken & Tafelen, Mode accessoires, Sieraden, Beauty & Health, Stationery en Kids & Baby. Retailers kunnen gratis gebruik maken van het b-to-b platform. Merken betalen een commissie per order. Dat loopt van 18% bij de eerste order naar 12% bij vervolgorders.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten