Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Online producten bestellen loopt terug

De groei van het online bestellen vlakt verder af. De online groei zat de afgelopen maanden vooral in het boeken van vakanties en het kopen van tickets voor attracties en evenementen. Producten worden relatief minder vaak online aangeschaft.


De online groei van het kopen van producten en diensten is dit jaar tot nu toe een stuk minder dan vorig jaar, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van Thuiswinkel.org (belangenorganisatie voor bedrijven in e-commerce), samen met een aantal andere bedrijven. Weliswaar was er een groei van 9% in de eerste zes maanden van dit jaar ten opzichte van de eerste helft van 2021, maar die groei is nogal 'scheef'. De groei komt vrijwel volledig doordat mensen meer online vakanties boekten en tickets voor evenementen kochten.

Massaal online vakantie boeken 
De online bestedingen voor producten daalden in de eerste zes maanden van dit jaar met 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Daarbij moet wel worden aangetekend dat vorig jaar in het eerste half jaar veel winkels gesloten waren en er daardoor veel online werd besteld. Ook vakanties en uitgaan waren vorig jaar in die periode grotendeels uit den boze en dit jaar is dat op grote schaal ingehaald. Zo stegen in de eerste helft van dit jaar de online bestedingen voor diensten met 98% en daalden de online bestedingen voor producten met 14%.
 

In het eerste half jaar van 2021 werd een derde van de aankopen online gedaan. Een jaar later is dat 22%.


Woonwebwinkels moeten inleveren
Als wij inzoomen op producten dan zien wij dat de bestedingen in bijna alle branches daalden. Zo daalde het aantal aankopen in de categorie Home & Living met 18%. Als wij kijken naar de verhouding online – offline dan is duidelijk dat de webshops met interieurartikelen fors moesten inleveren ten opzichte van fysieke winkels. Het online aandeel zakte van 33% in de eerste helft van 2021 naar 22% dit jaar (zie grafiek hierboven). Ook hier zal het corona-effect een oorzaak zijn; vorig jaar waren de meeste winkels gesloten en nu ze dit jaar weer open zijn, worden ze 'massaal' bezocht door de consument. Ten koste van webwinkels.
 

Online bestedingen in kwartaal 2 van 2022 ten opzichte van voorgaande jaren. Vooral het aandeel 'diensten' is dit jaar toegenomen.

Langdurige online groei
Tot slot nog wat cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor over de eerste zes maanden van dit en het vorige jaar. Vorig jaar kochten 13.67 miljoen Nederlanders (95%) iets online, dit jaar waren dat er 13.47 miljoen (94%). Kijken wij echter wat verder terug, dan is het beeld anders. De laatste jaren is het aandeel online verkopen steeds gestegen en de 'coronajaren' 2020 en 2021 zorgden voor een ongekende groei, vooral in categorie producten. Ondanks de daling dit jaar (tot nu toe) is er een groei van 9% ten opzichte van 2019.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2022 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten