Mede door de lockdown werd en wordt er veel op internet rondgestruind. In april steeg het aantal online zoekopdrachten met het woord 'bureaustoel' met 371%. Ook werd er massaal gezocht naar bureaus en gamestoelen.
Gemiddeld aantal maandelijke zoekopdrachten laatste vier jaar.
Het coranavirus heeft grote gevolgen voor het online zoekgedrag van mensen, zo blijkt uit onderzoek van Marktdata.nl. Het onderzoeksbureau analyseerde online zoektermen die gerelateerd zijn aan het begrip 'woonmeubel' van de laatste paar jaar en de laatste paar maanden en daarin zie je verschuivingen die alles te maken hebben met de gevolgen van de verspreiding van het coronavirus. Zo werd de laatste vier jaar gemiddeld per maand ruim 1 miljoen keer een zoekopdracht ingetikt met het woord 'stoel'. Op grote afstand volgen zoekopdrachten met het woord 'meubel' en 'bank' en daarna nog een aantal andere meubelgerelateerde zoekopdrachten, zie het diagram hierboven.
Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 1e kwartaal 2020 ten opzichte van 1e kwartaal 2019.
Eerst thuiswerken, daarna lockdown
In het bovenste diagram is te zien dat de zoekterm 'bureau' op de achtste plaats staat en 'bureaustoel' op de tiende plaats. Let wel: het gaat om de gemiddelden van zoektermen van de laatste vier jaar.
Als wij nu kijken naar veelgebruikte zoektermen in het eerste kwartaal van dit jaar en dat vergelijken met veelgebruikte termen in het eerste kwartaal van 2019 dan is er een opmerkelijke verschuiving te zien, zie het tweede diagram. Er is vooral meer gezocht met de zoektermen 'bureaustoel' (+84%) en 'bureau' (+76%). Het zou toeval kunnen zijn, maar wellicht heeft het te maken met het coronavirus. Op 12 maart worden Nederlanders opgeroepen te gaan thuiswerken en op 23 maart gaat het land in een lockdown. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de toename van het online zoeken met de termen bureaustoel en bureau ten opzichte van een jaar eerder.
Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten april 2020 t.o.v. april 2019.
Strakkere maatregelen, ander zoekgedrag
Als wij kijken naar de maand april - thuiswerken en thuisblijven is dan de norm - zien wij duidelijk de gevolgen hiervan. Er is een stijging van 371% ten opzichte van april 2019 in het volume van zoektermen met het woord bureaustoel en een toename van 316% met het woord bureau. Blijkbaar zijn er hele volksstammen die informartie hierover willen hebben. Aardig is ook te zien dat 'gamestoel' en 'hangstoel' ineens belangrjke producten worden want het zoekvolume is hierbij ruim tweemaal zo hoog als in april 2019. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal (diagram 2) bungelden deze twee producten/zoekopdrachten in de onderste regionen.