De Duitse online retailer introduceert een matras die voor ‘iedereen’ geschikt is. Dit in navolging van de zogenaamde start-ups die hetzelfde doen. Een verschil: de informatie die Otto geeft is dramatisch slecht.
Het aantal zogenaamde start-ups dat een one-fits-all-matras aanbiedt, groeit sterk en Otto stapt ook in deze snel groeiende markt. Het recept hiervoor is eenvoudig: breng een matras op de markt die voor iedereen - ongeacht gewicht, sexe, slaapvoorkeur, lichaamsbouw e.d. - geschikt is, vertel dat dit ‘de beste’ matras is en promoot het product met flitsende marketing die met name jongeren aanspreekt. Want zij zijn gewend aan bestellen via internet.
Matras voor hem en matras voor haar
Lever vervolgens snel, liefst opgevouwen in een doos zodat de ontvanger een beperkt volume het huis in hoeft te slepen en geef een ruime proeftijd om de matras uit te proberen. Grote verschil met bestaande aanbieders zoals Bruno, Casper, Matt Sleeps, Comforda, Muun, Eve Sleep, Buddysleep, Hongi, Simba en vele anderen is dat Otto een verschil maakt in geslacht en daarom een ‘Paul’ en een ‘Paula’ matras aanbiedt. Een ander verschil is dat bovengenoemde bedrijven summiere rechttoe-rechtaan informatie geven en dat duidelijk verwoorden, terwijl de informatie van Otto verwarrend en onduidelijk onduidelijk is.
Klantenservice
Dus belden we even met de klantenservice om een en ander te laten verduidelijken. Na 10 minuten praten zat er echter geen schot in de zaak en werd voorgesteld om via de mail de vragen op te sturen. Samengevat: de site waar de Paul-Paula matrassen worden aangeboden is ronduit slecht.
Naast deze specifieke matras levert Otto online ook een assortiment ‘reguliere’ matrassen. Volgens eigen opgaaf gaat het daarbij om 500.000 stuks op jaarbasis.
Aribert Guiking