In de ochtend zoeken mensen online naar andere producten dan ’s avonds. Ook per dag zijn er verschillen te zien, zo blijkt uit onderzoek naar zoekgedrag van de site beslist.nl.
Beslist.nl analyseerde gebruikersdata van ruim 3 miljoen (geanonimiseerde) bezoekers om te achterhalen welke producten op welk tijdstip en op welke dag éxtra gewild zijn. Zowel per dagdeel als per dag van de week zijn duidelijke verschillen te zien. Zo wordt de ochtend besteed aan het zoeken van gezondheidsproducten of nieuw gereedschap, terwijl in de avonduren naar schoenen en camera’s wordt gezocht.
Altijd op zoek naar schoenen
Voor vrijwel iedere productgroep zijn er één of meerdere dagen waarop de vraag groter, of juist kleiner is. Schoenen zijn hierop echter een uitzondering. De zoektocht naar een nieuwe aanwinst voor de schoenenkast duurt de hele week. De maandag is in bijna alle productgroepen het drukst, behalve bij camera’s, speelgoed en vooral meubels. Mensen kijken en vergelijken meubels op zondag, wellicht om het in de winkel (‘offline’) bekeken meubilair nog even online op te zoeken. Het zoeken naar speelgoed gebeurt veel na schooltijd tussen 15.00 en 17.00 uur en ook na 20.00 uur als de meeste kinderen naar bed zijn.
Bikini’s en barbecues
Bikini’s en gezondheidsproducten zijn elkaars tegenpolen. In de ochtend en rond de lunchtijd zoekt men verhoudingsgewijs 30% vaker naar gezondheidsproducten. Bikini’s worden daarentegen ‘s middags en ‘s avonds 20% vaker bekeken. Tijdens de lunchpauze zoeken mannen naar gereedschap en barbecues. Vrouwen zoeken dan naar gezondheidsproducten. Aan het eind van de middag zijn dvd’s, schoenen, mobiele telefoons en vooral bikini’s het populairst.
’s Avonds erotische producten
Aan het begin van de avond zoeken vrouwen nog steeds naar een nieuwe bikini, maar schakelen daarna over naar mode en schoenen. Ook naar meubilair en camera’s wordt vooral wat later op de avond gezocht, terwijl erotische producten ’s nachts verhoudingsgewijs het populairst zijn.