Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Op Singles’ Day exploderen Chinese webshops

Op 11 november is het Singles’ Day in China en wordt er voor miljarden geshopt op allerlei sites. Vooral de Chinese internetgigant Alibaba verwacht volgende week een recordomzet.

De elfde van de elfde wordt in China gevierd als Singles’ Day, de dag waarop singles (en zij niet alleen) massaal het internet afstruinen om sterk in prijs verlaagde producten te kopen. De dag ontstond in de jaren negentig en werd Singles’ Day genoemd omdat deze bestaat uit vier ‘enen’. Het evolueerde snel tot een soort Valentijnsdag voor Chinese singles en in 2009 besloten landelijke webshops gebruik te maken van de zoektocht van singles naar leuke cadeautjes en gingen, speciaal voor die dag, producten aanbieden met fikse kortingen. Absolute koploper tijdens deze digitale dwaze dag is het Chinese online platform Alibaba. Het bedrijf heeft de merknaam ‘Dubbel elf’ laten vastleggen en boekt mega omzetten op deze dag.

Nieuwe records
In 2013 was de totale omzet van Alibaba 5,7 miljard dollar en vorig jaar steeg dat naar 9,3 miljard dollar (7,4 miljard euro). Alleen al in het eerste uur van Singles’ Day werd in 2014 voor 2 miljard besteld en op werden op één dag 275 miljoen orders verwerkt. En bijna net zoveel pakketjes verzonden. Hoewel de economie in China iets terugloopt, worden voor dit jaar nieuwe records verwacht. Buitenlandse handelaren worden sinds vorig toegelaten op het platform en Chinezen kunnen dus ook van hen direct producten aanschaffen. Met flinke korting natuurlijk. Daarbij gaat het niet alleen om kleine, makkelijk verzendbare producten. Zo deed vorig jaar ook autofabrikant Tesla mee met het kortingenfestijn.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten