Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Pantone zit er helemaal naast

Het Amerikaanse Pantone Color Institute heeft ultraviolet gekozen tot kleur van het jaar 2018. Ik kan al vast een voorspelling doen: dat gaat het niet worden. Sterker nog, het is een miskleun van jewelste.
Afgelopen jaar zat Pantone er ook al naast want het kleureninstituut voorspelde een jaar geleden frisgroen (Greenery) als kleur van het jaar en daar is niks van terechtgekomen. Want het donkergroen dat je nu veel in het interieur ziet, is heel wat anders.

Hoe komt Pantone tot zo'n kleurkeuze? Er wordt gesteld dat het is gebaseerd op wereldwijd onderzoek naar allerlei trends en ontwikkelingen. Daarbij wordt vooral gekeken naar wat er op de catwalk van de grote modeshows te zien is en wat viel er dit jaar op? Inderdaad: paars! Althans, als je de andere kleuren even niet wilde zien. 

Dus lardeert Pantone de kleur van het jaar 2018 met allerlei plaatjes van paarse kleding als 'bewijs' van hun voorspelling. Want mode is een goede voorspeller voor trends, zo is de gedachte. Vervolgens  plukt Pantone van internet wat paarse bloemen, vindt banken, auto's, speelgoed en andere gebruiksvoorwerpen in paars, dus zie je wel: dat wordt de komende trendkleur!

De plaatjes worden voorzien van vage praatjes waarom paars in deze tijd zou passen, zoals  'symboliseert originaliteit en vindingrijkheid'. Bedrijven die toekomstgericht zijn, zouden de kleur zien als bron van inspiratie.

Wat een flauwekul.

Ook wordt popicoon Prince erbij gehaald (Purple Rain) en als voorproefje kreeg afgelopen zomer een variant van ultraviolet alvast de kleurcodering 'Love Symbol No. 2', ofwel Princepaars. Marketingtechnisch slim want dat is een leuk kapstokje voor de pers om ultraviolet te duiden.

Desondanks voorspel ik dat Pantonepaars het niet gaat worden in 2018. Daarvoor doen we even een duik in de historie.

Het zal zo'n beetje eind jaren 70 begin 80 zijn geweest dat ik als student zelfgemaakte sieraden op straat verkocht, vooral oorbellen. Daarvoor kocht ik onderdelen bij de groothandel en ging daarmee aan de slag. Paars raakte op een gegeven moment in de mode en dat verkocht lekker. Maar de paarse kleding in de winkels bleef hangen. Ik zag het nauwelijks op straat, mijn referentiepunt. 

Jaren later sprak ik daarover met een vriendin en die beaamde dat. Haar vader zat in diezelfde tijd in de stoffen en daarvan moest toen heel veel 'paars' worden weggegooid omdat het onverkoopbaar bleek, zo herinnerde zij zich.

We zijn nu enige tientallen jaren verder en er zal ongetwijfeld veel meer mogelijk zijn op modegebied, maar paars blijft een lastige kleur. Leuk voor accessoires zoals oorbellen of een tasje, maar paarse jurken en broeken; ik zie het niet snel gebeuren. Laat staan als we het over zitmeubelen of gordijnen hebben. Dus negeer dat gezwets van Pantone en wees voorzichtig met het inkopen van paarse spullen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten