Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Patrick Geysels: 'Intirio is een echte Benelux beurs'

De koers van de beurs (3)

Zoals de beurskoersen stijgen en dalen, zijn ook vakbeurzen in beweging. Komt er wellicht samenwerking in het versnipperde beurzenlandschap in Nederland? Profiteren buitenlandse beurzen van die kleinschalige Nederlandse beurzen? Beursorganisatoren vertellen over de stand van zaken.

Welke beurs/beurzen vertegenwoordig je en wat is je functie hierin?
‘Ik ben general manager bij Textirama en wij organiseren onder meer Intirio.’

Hoe gaat het met de beurs?
‘Het gaat goed met Intirio. Nu, zes maanden voor de beurs, is 88% van de beursoppervlakte verkocht en hebben we wat dat betreft een lichte voorsprong ten opzichte van vorig jaar.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jullie de afgelopen jaren hebben gedaan om bezoekers te trekken?
‘Exposanten aanspreken om de beurs bewust te promoten voor hun klanten door middel van relatiekaarten. Dat werkt enorm goed want het blijkt dat 70% van de bezoekers naar de beurs komt met zo’n kaart. Daarnaast hebben we de digitale communicatie versterkt.’

Beurzen worden steeds meer relatieplatforms en het gaat steeds minder om directe ordering. Toch wil je je als beurs presenteren als podium vol noviteiten. Hoe communiceer je dat als beursorganisatie naar de bezoekers?
‘Intirio is toch nog een redelijke orderbeurs. We hebben aan het begin van de beurs altijd een trendsluis waarin we noviteiten laten zien en het bezoek aan die trendsluis is vrij hoog. Het vraagt tijd en inspanning om dat voor elkaar te krijgen, maar we krijgen daarvoor meestal goede medewerking van de exposanten. We hebben een aantal maanden voor de beurs een pre-Intirio dag waarop we de exposanten aanspreken om toch vooral met noviteiten te komen. Ook sturen we maanden tevoren ‘5 minutenberichten’ per mail waarin we nieuws van de exposanten vermelden.’

Door allerlei omstandigheden kan een beurs‘krimpen’ en verbreding van het aanbod is een geijkt middel om het aantal exposanten en bezoekers op peil te houden. Doen jullie dat ook? Hoe?
‘Wij krimpen niet en wij hebben niet de intentie om buiten de lijnen te kleuren. Als we verbreden is het belangrijk dat het aansluit bij het huidige aanbod. Verbreding heeft ook alleen zin als de bezoeker hiervoor openstaat. We hadden misschien afgelopen keer meer vloeren en behang, maar dat is altijd een punt van Intirio geweest.’

Op vakbeurzen worden steeds vaker consumenten toegelaten, hoe staan jullie daar tegenover?
‘Intrio is een vakbeurs. Wij hebben niet de intentie om consumenten toe te laten.’
Beursdeelname is niet goedkoop en het economisch tij zit niet mee. Wat heeft dat voor consequenties (gehad) in de m2 prijs?
‘Wij hebben een duidelijke prijspolitiek. Om de twee jaar passen we de prijs een beetje aan en de laatste keer was dat misschien iets lichter, maar in principe wordt niet van die gevoerde politiek afgeweken. Om nu te zeggen dat beurzen duur zijn…… 20% van het totale budget gaat naar de organisatie en 80% van het geld beslis je zelf over. Wij zeggen altijd wel: bereid je goed voor, maak een plan wat je doet op de beurs en zorg voor een goede opvolging. Dat geeft een totaalprijs.’

Wat is het aandeel van Nederlandse exposanten aan de beurs en zitten daar verschuivingen in. Zo ja, welke?
‘Er zijn geen grote verschuivingen in de verhoudingen de laatste jaren. Wij kijken altijd naar het aantal merken/collecties. Daarvan is 70% uit het buitenland afkomstig. Tel je het aantal exposanten dan komt 35% tot 40% uit Nederland. Dat percentage blijft redelijk stabiel.’

De Nederlandse bezoekers, hoe zit het daarmee?
Vroeger was het meer een Belgische beurs. Nu komt 55% uit België, 40% uit Nederland en 5% uit andere landen. Met de evolutie van de laatste jaren kunnen we met trots zeggen dat het een echte Benelux beurs is. Met enige fierheid kunnen we wel zeggen dat Intirio daar voor staat.’

Waarom zouden exposanten moeten deelnemen aan jullie beurs?
‘We zijn gefocust op de Benelux markt en Intirio vertaalt de internationale trends naar de Benelux markt. Daarnaast hebben we een focus op kwaliteit. De derde focus ligt op het productgamma: huislinnen en decoratie.'

Dit is het derde artikel in een reeks over ontwikkelingen over vakbeurzen in Nederland en daarbuiten. Eerdere artikelen verschenen op 26 juni en 10 juli.

P.S.: Textirama organiseert ook de beurzen MoOD en ContRact, de laatste in samenwerking met de Meubelbeurs Brussel.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten