Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Pin & Win!

Pin & Win! is geen actie van de bank om het betalen met contant geld uit te bannen, maar een actie van de woonformule Pronto. De bedoeling is om tien woonartikelen uit de collectie van Pronto te ‘pinnen’, dat wil zeggen om op Pinterest te plaatsen. Uit de deelnemers aan de actie komt een winnaar tevoorschijn die een cheque van 2500 euro ontvangt. Ook zijn er nog wat andere geldprijzen te winnen.

Het is een aardige actie en in ieder geval een stuk leuker dan de zoveelste Facebook actie waarbij je een stoel of tafel kunt winnen als je even wilt liken. Ik volg een aantal bedrijven via Facebook en zie van alles langskomen, maar meestal gaat niet veel verder dan de introductie van een nieuwe bank, een ander laminaatdessin of een aardige foto uit de jongste behangcollectie.

Winkeliers doen soms hetzelfde (ze krijgen het bericht van hun leverancier vanzelf op hun Facebook pagina) en er zijn ook retailers die zelf actief zijn. Dat varieert van melding maken van nieuwe collecties tot ‘gerealiseerde projecten’. Natuurlijk heb je ook de bekende winnaarsfoto’s (‘mevrouw Jansen ontvangt onze wooncheque’) en de net verbouwde showroom-etalage-series.

Ook zijn er mensen die allerlei privé hoogtepunten belichten en het ergst zijn de bedrijven en personen die zakelijk en privé door elkaar gebruiken. Hoewel – en dat is best raar – ik dat bij sommigen geen enkel probleem vind.

Twitter is een vergaarbak met van alles en Pinterest is echt een vrouwendingetje met allerlei plaatjes alsof je je poesiealbum zelf volplakt. Stylistes gebruiken het veel, maar die neuzelen eigenlijk overal. Het ergst zijn de bloggers die op alle platforms hun positief-commerciële geursporen rondsproeien.

Maar goed, Pronto is dus ook lekker aan het Instagrammen. Betekent dit dat dit platform volwassen aan het worden is? Is het een kwestie van uitproberen hoe het werkt? Is het een actie om gegevens binnen te harken? Of zijn ze bij Pronto, dat toch heel erg middle off the road is, gewoon hartstikke bij de tijd?

Een ding heeft de formule wel bereikt: de folder die ik altijd in de bus vindt, gooi ik normaal altijd direct weg. Dat ga ik volgende keer niet doen. En ik ga ook even hun Instagram-actie volgen. Kijk, één geïnteresseerde is dus al binnengehaald.

Maar da’s heel wat anders dan dat ik een fan ga worden of dat de formule ‘een relatie met mij opbouwt’. Daarvoor is echt wat meer nodig.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten