Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

'Retail mist miljoenen door trage pinboeking'

Ondernemers lopen enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar mis omdat banken de pinbetalingen van consumenten in de weekenden en tijdens feestdagen niet kunnen verwerken. Dit stelt jan Meerman, voorzitter van Detailhandel Nederland.

Jan Meerman is boos omdat ‘ondernemers na het weekend vaak geen rekeningen kunnen betalen omdat het geld vaak nog niet is bijgeschreven op hun bankrekening,’ zo laat hij vandaag in De Telegraaf weten. Volgens Meerman, voorzitter van INretail en ook voorzitter Detailhandel Nederland, gaat het jaarlijks om 110 dagen waarin winkeliers moeten wachten op hun geld want het zijn niet alleen de weekeinden, maar ook de feestdagen dat banken gedane betalingen niet verwerken.

Paasweekend
Volgens Meerman worden de problemen nog groter als een weekend tijdens een maandwisseling valt. ’Dan moeten de winkeliers omzet- en loonbelasting betalen. Als zij te laat zijn, krijgen ze een boete.’ Hij vindt het onbegrijpelijk dat ondernemers dit paasweekend bijna vijf dagen op hun geld moeten wachten. Vanaf donderdagavond tot dinsdag wordt er niets bijgeschreven, omdat de banken de pinbetalingen niet kunnen verwerken. In totaal gaat het om een bedrag van zo’n 500 miljoen euro. Meerman: ‘Daarmee loopt de ondernemer ook nog eens rente mis, de bank houdt het geld apart op een eigen rekening.’

Europese afspraken
Adjunct-directeur Gijs Boudewijn van Betaalverenging Nederland (organisatie die namens de financiele instellingen het nationale betalingsverkeer regelt) erkent de problemen en wijst op Europese afspraken. ‘De verschillende centrale banken van de eurolanden hebben afgesproken dat het systeem tijdens weekenden en feestdagen niet geopend is. Daar is geen speld tussen te krijgen. Betaalvereniging Nederland en de banken willen het probleem zo snel mogelijk oplossen. In mei zitten de belanghebbende partijen om de tafel om een tussenrapportage te bespreken. Meerman roept op om haast te maken. ‘Zo moeilijk hoeft dat niet zijn. We hebben in Nederland het beste betalingssysteem dat er is. Het is slechts een kwestie van een knopje omzetten.’

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten