Ook in 2104 blijft de retail onder druk staan, zo voorspelt ABN AMRO. Woonwinkels zullen te maken krijgen met een omzetdaling van 5%. Voor dit jaar verwacht de bank een daling van 8%.
De retail blijft last houden van de geringe koopbereidheid van consumenten. Daarbij speelt ook mee dat er op korte termijn geen verbetering is te verwachten in het besteedbaar inkomen en het terugdringen van de werkloosheid, concludeert ABN AMRO in haar Prognose Retail 2014. Grote omzetdalingen zoals in 2012 en 2013 zullen er niet zijn, maar in 2014 is er zeker nog geen sprake van groei. Voor de retail als geheel verwacht de bank voor volgend jaar een daling van 2%. Dat is relatief positief want voor dit jaar schat de bank dat de retail krimpt met 4%.
Woonwinkels blijvend in de min
Woonwinkels en doe-het-zelf zaken zien het tempo van de omzetdalingen afnemen, maar dit jaar is de daling nog fors. Voor 2013 verwacht de bank voor doe-het-zelf zaken en woonwinkels een daling van achtereenvolgens 9% en 8%. In 2014 komt de verwachte daling voor beide branches uit op 5%. Ook andere branches hebben het niet makkelijk. Dit jaar komt de krimp bij winkels die consumentenelektronica verkopen op 9%. Voor 2014 is dat naar verwachting 6%.
Online retail groeit verder
Kleding- en vooral schoenenzaken hadden dit jaar sterk te lijden van het koude voorjaar en zullen die achterstand niet meer kunnen inlopen. Drogisterijen staat dit jaar op 0 en bij supermarkten min of meer hetzelfde en kan het zelfs negatief gaan uitpakken, zo voorspelt de bank. De grootste positieve uitschieter bij al deze negatieve cijfers is de online retail. Hoewel het groeitempo iets afneemt, stijgt de omzet in 2013 nog steeds met 9%. Ook in 2014 verwacht ABN AMRO dat de omzetgroei rond de 9% zal uitkomen.