De Amerikaanse retailketen Target investeert 75 miljoen dollar in matrassen start-up Casper. Ook komen er in de winkels speciale showrooms voor de matrassen van Casper. Casper is een pure online aanbieder.
Twee weken geleden kondigden discounter Target en matrassenleverancier Casper een samenwerking aan: Target gaat per 18 juni in 1200 winkels matrassen aanbieden van Casper en maakt daarvoor speciale shop-in-shops waar mensen de matrassen kunnen zien en uitproberen. Nu blijkt dat Target, na Wall Mart in Amerika de grootste discounter, ook nog eens 75 miljoen dollar investeert in Casper.
One fits all matras
Met de investering en het beschikbaar stellen van de matrassen op de winkelvloer hoopt Target een wat jonger publiek aan te spreken. Casper profileert zich als start-up die one fits all matrassen levert, ofwel één type matras die voor iedereen geschikt is. Die matras wordt de volgende dag thuis in een doos (bed-in-a-box) afgeleverd en dat spreekt jongeren sterk aan, zo blijkt.
Beroemde namen
Casper bestaat pas sinds 2015 en wist in dat jaar ruim zeventig miljoen dollar investeringsgeld op te halen, onder meer geleverd door diverse Amerikaanse Hollywood sterren. Sindsdien werkt het hard als scale up om de omzet te vergroten en het geld van Target plus de aanwezigheid in fysieke winkels is daartoe de volgende stap.
Groei potentie
De enorme investering van Target is een strategische keuze omdat de retailer ziet hoe het concept van Casper (en andere online aanbieders) sterk groeit. Al eerder bood Target 1 miljard dollar om Casper in zijn geheel over te nemen, maar dat aanbod werd afgeslagen.
De samenwerking tussen een fysieke winkelier en een webshop is niet uniek in matrassenland. Eerder deze maand ging beddenketen Mattress Firm een samenwerking aan met Purple, een bedrijf dat alleen online matrassen verkoopt.