Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Retailers bezorgd over macht grote online platforms

Retailers maken zich zorgen over toenemende macht van online platforms zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Het gaat dan vooral om stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het missen van direct klantcontact.

Grote online platforms bieden kansen voor ondernemers in de retail, zo blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd in samenwerking met brancheorganisatie INretail, Thuiswinkel.org, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de BOVAG. Hierbij werden hotels en retailers die zich bezig houden met woninginrichting, mode, fietsen en motoren onder de loupe genomen. Het gaat om totaal 540 ondernemers.

Omzetgroei
Als belangrijkste reden om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Bij hotels is de samenwerking met grote platforms met 95% bijna totaal, bij woninginrichting maakt 28% hier gebruik van.

Bol.com koploper
Bol.com is met 59% het belangrijkste platform voor retailers in woninginrichting, gevolgd door Marktplaats (56%), Amazon en Beslist.nl (beide 28%). Gemiddeld zijn deze retailers op 3,2 platforms actief. De verkoop via deze platforms bedraagt gemiddeld 15% van de totale omzet. Opvallend detail: bij 4% van de deelnemers in woninginrichting die verkopen via platforms nam de omzet af.

Nadelen en zorgen
Naast voordelen zoals omzetgroei en internationalisering plaatsen de ondernemers uit het onderzoek kanttekeningen bij de samenwerking met de grote platforms. Liefst 58% vindt dat deze (te)veel macht hebben. De participanten maken zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop- en advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.

Meer onderzoeksresultaten: http://www.cmihva.link/MarketPlaces2019

 


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten