De gevolgen van het coronavirus hebben grote impact op de retail. De omzetten kelderen, veel winkels zullen gaan verdwijnen en de leegstand zal stijgen, zo blijkt uit onderzoek.
Hoewel de winkelstraten langzamerhand weer voller worden en mensen makkelijker winkels bezoeken, is de impact van het coronavirus groot. Uit gesprekken met consumenten, retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten komt een beeld omhoog waaruit blijkt dat er zware klappen gaan vallen in de retail, vastgelegd in het rapport ‘Retail postcorona – impactanalyse’ van onderzoeks- en adviesbureau Q&A.
Kwart winkels zal verdwijnen
De omzetten bij veel retailers zijn met tientallen procenten gedaald en ondanks de nu opgaande lijn zullen veel zaken, met name de kleinere zelfstandige winkeliers, op kortere of langere termijn moeten sluiten. Uit gesprekken met een groot aantal stakeholders blijkt dat men verwacht dat binnen twee jaar 25 tot 30% van de non-food winkels zal verdwijnen.
Huurdalingen noodzakelijk
De huurprijzen van winkelpanden staan niet meer in verhouding tot de omzetten die worden gemaakt en bij het grootwinkelbedrijf wordt gedacht aan een huurdaling van 30% tot 40% om winstgevend te kunnen blijven.
Veranderd consumentengedrag
Consumenten gaan minder winkelen, doen dat vaker alleen en hebben ontdekt dat je ook prima online kunt shoppen. Voor de coronacrisis gaf 16% van de consumenten aan bij voorkeur online te winkelen, nu is dat gestegen tot 35%. Ze gaan minder winkelen in de eigen woonplaats (-25%), maar nog minder vaak shoppen in een andere gemeente (-39%). De fysieke winkel zal het daardoor een stuk minder druk krijgen.
Actie INretail
Uit het rapport blijkt dat vooral de binnenstad van grotere steden hard wordt getroffen door de effecten van de coronacrisis. Brancheorganisatie INretail schreef als vervolg op het rapport een soort manifest waarbij gepleit wordt voor een situatie waarbij de retail, horeca, cultuur en de gemeente worden gevraagd elkaar en de stad te helpen met passende acties. Meer hierover is te vinden op de site van INretail.