Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Rocket Internet vergroot belang in webwinkel Westwing

Internet investeerder Rocket Internet breidt het belang in Westwing uit van 11% naar 24%. Eerder dit jaar maakte Rocket Internet de omgekeerde beweging en verkocht het juist aandelen in de Duitse e-tailer.

De Duitse internetinvesteerder en bedrijvenbouwer Rocket Internet heeft door de inkoop van aandelen het belang in webwinkel/platform Westwing bijna verdubbeld van 11% naar 24%. Het kopen van extra aandelenpakket komt kort nadat de Zweedse investeerder Kinnevik juist had besloten om hun belang van 13% in Westwing juist van de hand te doen. Volgens insiders ligt de timing van deze transacties niet toevallig zo dicht bij elkaar. Men vermoedt dat Kinnevik het complete aandelenpakket heeft verkocht aan Rocket Internet.

Eerst verkopen, daarna terugkopen
Kinnevik was de grootste aandeelhouder van Westwing, maar verkocht al eerder een belangrijk deel van de aandelen en is er nu dus geheel uitgestapt. Rocket Internet bracht in mei dit jaar het belang in de online meubelwinkel Westwing juist terug tot 0,38%, maar is nu na de jongste aandeleninkoop weer de grootste investeerder in Westwing met een belang van bijna 12%.
 


Koers sterk gezakt
Met de koers van Westwing gaat het dit jaar niet zo goed. Het bedrijf ging in oktober 2018 naar de beurs en kreeg daar een notering van 26 euro per aandeel. Kort daarop zakte de koers en daarna ging het snel bergafwaarts zodat eind september alle alarmbellen gingen rinkelen; een jaar na de beursintroductie had het aandeel 93% van haar waarde verloren. De laatste weken krabbelt de koers weer een klein beetje op. Analisten zijn echter bezorgd want Westwing heeft in september de prognoses voor de rest van het jaar naar beneden bijgesteld.

Groeiverwachting bijgesteld
Vreemd genoeg meldde Westwing in maart een winst over 2018 nadat het sinds de oprichting in 2011 alleen maar rode cijfers had geschreven. Wat betreft omzet maakt het bedrijf een permanente groei door, maar deze vlakt af en ook voor de nabije toekomst lijkt de sterke groei voorbij.

Interieur en lifestyle
Westwing is een webshop die zich bezig houdt met de verkoop van interieur- en lifestyleproducten en werkt met kortlopende acties. Begin vorig jaar werd dat aangevuld met het label WestwingNow waarin, naast producten van derden, ook een eigen vaste collectie meubelen en accessoires zitten. De site biedt onder de knop Magazine ook extra informatie over merken en producten, geeft tips voor inrichting, laat via filmpjes zien hoe je lekkere hapjes en drankjes kunt maken en geeft met regelmaat een inkijkje in het interieur van verschillende mensen. Dat kan een BD-er (Bekende Duitser) zijn, maar er wordt ook over de grens naar binnen gekoekeloerd.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten