Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Scandinavisch slapen

Deze fraaie foto werd door de Belgische fabrikant Veldeman Bedding vorige week op Facebook gepost met als bijschrift: ‘Velda. Zin om mee te werken aan slaapcomfort op hoog niveau.’ (Zonder vraagteken) Ik vroeg mij af wat dit betekende; zocht de Belgische beddenfabrikant een medewerker? Wat voor medewerker dan? En wat moest deze foto uitdrukken, oproepen of teweeg brengen?

Het plaatje is prachtig. Het lijkt een fjord ergens in Noorwegen en misschien wil Velda het ‘Scandinavisch slapen’ wel promoten. Gezien het toppertje op de matras, kenmerk van het zogeheten Scandinavisch slapen, zou dat kunnen. Maar waarom op zo’n enge plek. Want de vraag is of je lekker rustig ligt op zo’n uitstulpende rots. Je hebt geen last van lawaaiige buren of voorbij denderend verkeer, zeker. Maar of je rustig ligt? Mocht je toch in slaap vallen dan is het oppassen met uitstappen; de linkerkant lijkt mij niet erg fijn.

Het bed een kwartslag draaien met het voeteneinde richting fjord geeft een geweldig uitzicht, maar ligt op de lange duur niet lekker. Je benen steken wat omhoog – best fijn, maar met je hoofd langdurig iets naar beneden is geen aanrader.

Waarom is het bed oranje? De Rode Duivels doen mee aan het EK en Nederland zit thuis te kniezen. Dan kies je toch voor een knalrood bed met duivelshoorntjes op de punten van het hoofdbord? De drietand plaats je daar rechtopstaand naast zodat je meteen houvast hebt als je opstaat.

Volgens mij is het bed van het type Velda Physio. Dat heeft ‘ergonomisch comfort met optimale ventilatie!’, lees ik op de site. Ja, ventileren lukt wel op deze hoogte. Dat is niet overdreven. Maar wat dan, wat wil Velda met deze tekening op Facebook communiceren?

We bellen met Peter van Rompuy, Senior Sales Manager, en sinds jaar en dag het gezicht van Velda in Nederland.

‘Het is de bedoeling om op social media bezig te zijn op een ludieke manier. Je kunt het zien als een manier om het merk onder de aandacht te brengen.’

Oh, u bent niet op zoek naar een nieuwe medewerker?

‘Nee, het is niet om mensen aan te werven. Het is een idee van de afdeling marketing. Wij zijn een redelijk traditioneel merk en doen niet zoveel aan marketing. Nog niet. Het model op de trucagefoto is de Finesse dat we in Brussel en Keulen op de beurs hebben geïntroduceerd. Dit najaar wordt het gelanceerd en het is product technisch anders en ook de marketing zal anders zijn.’

Toch aardig dat u rekening houdt met de Nederlanders met zo’n oranje bed.

‘Haha. Nee, oranje is altijd de leidende kleur geweest in ons logo. Die kleur hoort al heel lang bij ons.’

Dus die kleur van het bed en het bed zelf op die vreemde plaats heeft geen duidelijke betekenis?

‘Nee. Het roept wel vragen op. En dat is goed.’

Ik snap het.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten