De aandacht voor 'Scandinavisch design' blijft groot en bedrijven uit de landen van herkomst profiteren daarvan. Op diverse beurzen laten bedrijven uit met name Denemarken zich gelden.
Stand van House Doctor tijdens de beurs Ambiente.
Al jaren is de combinatie 'Scandinavisch' en 'interieur' een topper. Meubels, woonaccessoires en complete inrichtingen die met een 'Scandinavische stijl' te maken hebben, zijn uitermate populair. Het Deense woord hygge werd zelfs een begrip en alles wat te maken heeft met geborgenheid, gezelligheid, goede ervaringen, levensvreugde e.d. mag je daaronder scharen. Wie rondkeek op de afgelopen weken gehouden beurzen in binnen- en buitenland kon het zelf ervaren: producten uit Scandinavië zijn gewild.
Het Deense merk Dahl op meubelbeurs IMM.
Breed programma
Niet alleen op grote internationale beurzen als Heimtextil, IMM en Maison & Objet waren bedrijven uit het hoge noorden te vinden, maar ook op de Nederlandse beurzen ShowUP en de voorjaarsbeurs in De Woonindustrie. Vaak ook op meerdere beurzen omdat diverse merken een zeer breed programma hebben. Denk daarbij aan aanbieders zoals Hübsch, House Doctor en Ferm Living.
Finarte en Verso Design komen uit Finland, in Nederland vertegenwoordigd door Mervision.
Jonge merken
Vooral Scandinavische meubelen komen sterk naar voren waarbij het met name gaat om Deens design. Op de meubelbeurs IMM, vorige maand in Keulen gehouden, stonden meer bedrijven uit Denemarken dan uit Noorwegen, Zweden en Finland te samen. Dan kan het gaan om zeer oude merken als Fritz Hansen (opgericht in 1872), maar sommige zijn in feite nog piepjong zoals Muuto (2006) en Vita Copenhagen (2008). En niet te vergeten het designlievelingetje Hay dat pas sinds 20012 bestaat en een stormachtige groei doormaakt.
Umage, voorheen bekend als Vita Copenhagen, op Ambiente.
Meeliften met retro trend
Bedrijven die langer bestaan zoals Fritz Hansen en Skovby (1933) kunnen meeliften op de al jaren durende retrotrend en daarbij putten uit hun eigen historie. Tientallen jaren oude modellen worden afgestoft en opnieuw op de markt gebracht, vaak met een minimale wijziging die wordt vergezeld met het label 'herinterpretatie' waardoor het geheel nog meer gewicht krijgt. Vintage is hot, heet dat in modieuze interieurtaal.
Meubilair uit 2019 van Hammel op meubelbeurs IMM, pure retro.
Bamboe als basismateriaal
In weerwil van de veel gebruikte term 'Scandinavisch design' is er geen duidelijke omschrijving van het begrip. Ingetogen kleuren, het gebruik van hout, ronde vormen en een vaak redelijk strak design worden als kenmerkend genoemd, maar dat blijkt die altijd zo te zijn, Veel op dit moment populaire merken maken gebruik van vlechtwerk waarbij bamboe het favoriete materiaal is, een tropisch product waarbij je niet direct aan Scandinavië denkt. Opvallend: begin 2017 bracht Ikea een collectie bamboe meubelen en verlichting uit, ontwikkeld in samenwerking met Piet Hein Eek.