Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

ShowUP: beurs vol optimisme

De deze week gehouden najaarseditie van ShowUP toonde het gebruikelijke beeld: leuk, mooi en gezellig. Hoewel het lastig is om op productniveau trends aan te geven, is de beurs zelf wellicht een echte trendsetter.

ShowUP blijft een bijzondere beurs. Kleine en open stands, een publiek dat voor 90% uit vrouwen bestaat, veel licht in plaats van een donkere hal en een beurs die meer gericht lijkt op kijken, voelen, grijpen en proeven in plaats van kopen en verkopen. Waar vrijwel alle beurzen het cliché 'inspiratie' in de mond nemen terwijl het puur gaat om showen & verkopen, is sfeer en beleving bij ShowUP het essentiële kenmerk.

Kwaliteit boven kwantiteit
Voor een groot deel komt dat vanwege het niet-commerciële karakter van de beurs. Veel exposanten zijn eenmansbedrijven hoewel je beter kunt spreken van eenvrouwsbedrijven. Aan aanbodzijde gaat het vaak om kleine aantallen – een behoorlijk aantal producten wordt handmatig gemaakt – en ook aan de vraagzijde is de kwantiteit beperkt omdat de kopers weten dat zij geen massaproduct gaan verkopen. Dat lijkt te leiden tot kijken-kijken-niet kopen, maar dat laatste wordt wel degelijk gedaan, zo zeggen standhouders. Maar dan meestal pas na de beurs.

Museumwinkels
De kopers op de beurs zijn zeer divers en dat gaat veel verder dan de traditionele retail. Een opvallend segment dat hier wel toe behoort, maar relatief nieuw is, zijn museumwinkels. Uit binnen- en buitenland weten zij de beurs te vinden. 'Wij vinden hier een aanbod dat op geen enkele andere beurs aanwezig is', aldus een vertegenwoordiger van een museumwinkel uit het Belgische Gent. Ook vertegenwoordigers van gemeenten die vanwege plaatselijke VVV's of museumwinkels op zoek zijn, weten de weg naar ShowUP te vinden.

Natuurlijke materialen
Ondanks de kleinschaligheid van de beurs is het aanbod te divers om daar algemene lijnen uit te trekken. Wel valt op dat het aanbod over het algemeen van behoorlijk tot hoog niveau is en dat er veel aandacht is voor natuurlijke materialen, ambachtelijke productie en soms recyling en zelfs upcycling.

Nationale symbolen
Visuele iconen als stedelijke gebouwen zijn te vinden als silhouetten op papier en nationale symbolen als grachtenpanden, torens, molens, koeien, tulpen en 'boer en boerinnetje' zijn te vinden op kaarten, posters, tegels, theepotten en opbergtrommels. Delfts blauw wordt niet getoond als standaard souvenir (klompjes, molentjes) maar als zeer hoogwaardig aardewerk of op posters, kaarten en als bouwplaat met een knipoog.

Historische dieren en planten
Bouwplaten doen het sowieso goed, net als vouwplaten. Een stapje verder zijn houten elementen die je in elkaar schuift of klikt om er functionele lampen of decoratieve dieren van te maken. Dieren in allerlei vormen, groottes en materialen aanwezig waarbij vissen, torren en vogels het meest in het oog springen. Dieren en planten van oude (school)platen en uit oude boeken zijn duidelijk in opkomst en de archieven van menig natuurhistorisch museum blijken een goudmijn om er digitale reproducties van te maken op posters, behang, kussens of wat dan ook.

Positivisme
Zelf kleuren, vouwen, schrijven, tekenen en knutselen lijkt een grote behoefte te zijn, afgaande op het aanbod. Ook je je eigen likeur maken kan met kant en klaar pakketten, al heet de leverancier Pineut.
Goochelen en grapjes maken met taal is wellicht het meest opvallende aspect van de beurs. Kaarten, posters, boekjes, letterborden en ook de namen van de exposanten bullen van de woordspelingen en de beurs is vergeven van leuke, opwekkende, dubbelzinnige en vooral positief stemmende teksten. Misschien is dat wel het meest karakteristieke van ShowUP:het gaat niet zozeer de functionaliteit, maar om de fun.

Pineut
Goochelen en grapjes maken met taal is wellicht het meesg opvallende aspect van de beurs. Kaarten, posters, boekjes, letterborden en ook de namen van de exposanten bullen van de woordspelingen en de beurs is vergeven van leuke, opwekkende, dubbelzinnige en vooral positief stemmende teksten. Misschien is dat wel het meest karakteristike van ShowUP:het gaat niet zozeer de functionaliteit, maar om de fun. 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten