De deze week gehouden beurs ShowUP trok meer standhouders en meer bezoekers. De groei lijkt nog niet voorbij en de beurs wordt internationaler.
De najaarseditie van ShowUP in Expo Haarlemmermeer trok 5.500 bezoekers, zo’n 1.000 meer dan de editie van vorig jaar en gelijk aan het aantal mensen dat de voorjaarseditie eerder dit jaar bezocht. Ongeveer 15% van het bezoek kwam uit het buitenland, met name uit Duitsland en België. Van de 360 deelnemers was het voor zo’n 100 de eerste deelname, terwijl er 50 afvielen. Het toont een stevige dynamiek, die al met al leidt tot een gestage groei. ‘Sommigen klaagden al een beetje: worden jullie niet te groot?’, vertelt beursorganisator Daan van Trigt. ‘Ik hoor positieve geluiden van zowel bezoekers als deelnemers. Het concept slaat aan.’
Overzichtelijk en open
Dat concept bestaat uit kleine stands, veelal niet meer dan een tafel en soms slechts een kist die in de open ruimte staat. Door de beperkte ruimte zijn exposanten gedwongen een keus te maken wat vrijwel iedereen lukt. Daardoor is de beurs overzichtelijk en goed behapbaar. Het voorkomt dat grote stands kleintjes aftroeven en niemand hoeft bang te zijn dat bezoekers zich 'opsluiten' bij de concurrent. Alles is open en iedereen komt overal, zo lijkt het. In plaats van de gebruikelijke donkere beurshal stroomt het daglicht volledig naar binnen. Op zich niet vreemd want het is een voormalige kas.
Onverholen positivisme
Naast gevestigde merken staan op de beurs veel agenten die als eenpitter een paar (kleine) labels vertegenwoordigen. ShowUP is geen beurs waar groot wordt ingekocht, dat gebeurt veelal later en vaak online. Naast reguliere winkels en inkopers komen er mensen die een webshop runnen, museumwinkels, stylisten en andere geïnteresseerden, veelal vrouwen. De sfeer is relaxed en stands stralen opvallend vaak een onverholen positivisme uit; we hebben leuke spullen en iedereen mag het weten. En ze kopen.
Lezingen en workshops
Tijdens de beurs waren er diverse lezingen die opvallend goed werden bezocht. Vaak hangen lezingen, seminars, workshops en andere extra activiteiten op een beurs er een beetje bij, het werkt bij ShowUP als een magneet op de bezoekers.
Meer informatie: www.showup.nl