Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

ShowUP kleiner vanwege corona, maar vol optimisme

Gisteren ging ShowUP van start, beurs voor gifts en gadgets. Maar ook beurs voor handige producten en het ontdekken van mogelijke trends. Ondanks corona is het een prettige plek om te vertoeven.
 


Meest opvallende tijdens de eerste dag van ShowUP is het aantal exposanten en bezoekers met mondkapjes. De beurs is weliswaar ruim opgezet met brede gangpaden en aangegeven looproutes, maar desondanks dragen relatief veel mensen een mondkapje. Geen standaard witte kapjes, maar in allerlei kleuren en soms zelfs met een dessin. Het past bij de beurs waar – hoe gek het ook klinkt, zeker in deze tijd – optimisme een van de kenmerken is. Veel producten zijn niet direct noodzakelijk, maar de hebbedingetjes of leuke dingen om weg te geven zijn vaak gemaakt met een knipoog. Of zijn handgemaakt, hebben een 'natuurlijke' oorsprong of achtergrond of zijn geproduceerd door de exposant/aanbieder zelf.
 


Trendsetter
Al deze kenmerken worden door aanbieders van talloze producten op beurzen, in winkels en webshops als zodanig aangeprezen zonder dat het goed is te controleren, maar op ShowUP weet je zeker dat het zo is. Daarmee is de beurs (al jaren) een trendsetter hoewel sommige exposanten en bezoekers vinden dat er iets teveel hobbyisten bijzitten waarvan het afwachten is of deze dit stadium zullen ontgroeien. In techtaal zouden dat 'veelbelovende startups' heten, maar die term is op deze beurs (met met dan 80% vrouwelijke bezoekers) niet van toepassing. Ook opvallend: uit gesprekken blijkt dat veel standhouders een niet retail-achtergrond hebben en vanuit een droom, lang gekoesterde wens of een toevalligheid met hun business zijn begonnen.
 


Effecten corona
Los van de mondkapjes ('dat zijn Duitsers of Belgen', aldus een exposant) laat corona nog meer sporen na. Zo mist een exposant winkeliers uit centrum Amsterdam. 'Deze verkopen vooral aan toeristen, maar die zijn er niet. Dus komen ze nu geen inkopen doen.' Ook de rijen dranghekken bij de entree met nauwelijks bezoekers doet vreemd aan. Oorzaak: er waren behoorlijk wat vooraanmeldingen en je kunt maar beter goed voorbereid zijn, aldus de organisatie. Ook trassen waar cateringmedewerkers met mondkapjes dito aangeklede bezoekers verwelkomen, is een niet alledaags beursbeeld.
 


Prettig, kleurrijk en inspirerend
Ondanks deze beperkingen is ShowUP een prettige, kleurrijke en relaxte beurs waar 'inspiratie opdoen' meer is dan een loze kreet zoals die op veel beurzen wordt rondgebazuind. Wie een bezoek wil brengen aan de beurs kan vandaag nog terecht in de Brabanthallen in ''s-Hertogenbosch.

Meer informatie: www.showup.nl

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten