Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Sinaasappelgeur zorgt voor stijgende verkoop in de winkel

Klanten spenderen veel meer als zij de geur van sinaasappels ruiken, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Chocoladekoekjes zijn echter geen goed idee, net als potpourri.

Zelfs in de tijd toen huizen als warme broodjes over de toonbank gingen, raadden makelaars de verkopende partij aan om appeltaart te bakken wanneer er bezoekers kwamen om het huis te bezichtigen. Want versgebakken appeltaart zou positieve associaties opwekken. Eric Spangenberg, hoogleraar aan de Washington State University denkt daar anders over. ‘Complexe geuren, zoals gebakken voedsel, kunnen potentiële huizenkopers afleiden. Onbewust probeert men erachter te komen wat men ruikt, terwijl ze daar zijn om erachter te komen of dit de plek is waar ze willen wonen’, lees ik op de makelaarssite www.vastgoedactueel.nl dat zich baseert op een artikel in de Wall Street Journal.

Limoen
Limoen is een van de geuren die zorgt voor succes bij de verkoop van een woning, zo concluderen de onderzoekers. De geur van chocoladekoekjes is juist heel slecht. Ook potpourri, gourmet-voedsel en andere gebakken etenswaren zijn slechte verkoopgeuren. Groene thee, basilicum en ceder- en dennenhout zijn juist geuren die voor succes zorgen bij het verkopen van een woning.

Sinaasappelgeur bevordert verkoop
Hoe de onderzoekers dit weten? Zij bestudeerden in een Zwitserse interieurwinkel 402 consumenten om erachter te komen bij welke geuren er het meest werd uitgegeven. Klanten gaven ongeveer 32% meer uit wanneer in de winkel een simpele sinaasappelgeur te ruiken was dan wanneer er een gecombineerde lucht hing van sinaasappel, groene thee en basilicum samen. Kortom: houd het bij simpele geuren.

Smaak
Nu snap ik niet direct hoe je een relatie kunt leggen tussen succesvolle en juist niet succesvolle geuren die je hebt uitgeprobeerd in een winkel naar geuren die je moet gebruiken om makkelijker een huis te verkopen. Ik snap ook niet waarom die Amerikaanse onderzoeker in Zwitserland zijn onderzoek deed. Ook heb ik mijn twijfels over het feit dat die onderzoeker een Amerikaan is. Amerikanen hebben sowieso geen smaak, kijk maar naar hun interieurs. Zij hebben ook geen smaak wat betreft eten: het is vet, veel en heeft een smaak van niksigheid. Maar Amerikanen zijn wel sterk in verkopen, dus zal de relatie tussen een bepaalde geur en verkoop wel kloppen.

Thee serveren
Woonwinkeliers in Nederland kunnen er hun voordeel mee doen. Ik zou als retailer massaal sinaasappels gaan inslaan of groene thee gaan serveren. Jammer van dat net nieuw aangeschafte koffiezetapparaat, maar het wordt nu gewoon thee of sinaasappelsap. Limoenen zijn ook prima voor de verkoop, maar limoensap zullen de klanten niet echt waarderen. En helemaal niet als zij zich voelen uitgeperst als een citroen, familie van de limoen. Het onderzoek meldt niets over hyacinten die in deze tijd van het jaar in Nederland razend populair zijn. Wie weet kan dat de verkoop omhoog stuwen.

Raar luchtje
En toch..... ik vind dat er aan dit hele verhaal een luchtje zit. De site waarop ik in eerste instantie dit bericht vond, heb ik nog eens opgezocht. Op die pagina staat bovenaan een banner met als tekst: vraag hier een gratis Neutral pakket aan. Neutral is een merk dat verzorgingsproducten verkoopt voor kinderen en voor volwassenen met een gevoelige huid. Daarom ´zijn alle producten van Neutral vrij van parfum, kleurstoffen en andere onnodige toevoegingen´. Tja, als zoiets er boven staat dan komt zo´n verhaal over verkoopstimulerende geuren toch in een bepaalde reuk te staan.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten