Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Slaapspecialisten hebben zichzelf in slaap gesust

IKEA kreeg 50.000 aanmeldingen voor een slaapkamermetamorfose waarvan er 5 werden beloond. Waarom alweer IKEA die zoiets bedenkt?

IKEA riep in januari Nederlanders op om zich op te geven voor één van de vijf make-overs van de Slaapkamerbrigade. De Slaapkamerbrigade is geen clubje agenten dat net als de NSA virtueel zit te af te luisteren wat er in de slaapkamer gebeurt en ook geen stelletje ongeregeld dat persoonlijk poolshoogte komt nemen wat u in uw bed uitvreet, maar een groepje mensen van IKEA dat in positieve zin de slaapkamer op de kop zou kunnen zetten. Nou, dat willen een hoop mensen wel. De Zweedse meubelgigant kreeg als gevolg van de oproep 50.000 aanmeldingen voor een make-over door de IKEA Slaapkamerbrigade. De resultaten daarvan vindt u op www.ikea.com.

Oplossingen
IKEA deed ook onderzoek naar slapen, slaapgewoontes, ergernissen en wensen voor de slaapkamer. De grootste ergernissen wat betreft de slaapkamer zijn: gebrek aan opbergruimte, een oude matras, een ongezellige uitstraling en een onhandige indeling. Daar heeft IKEA natuurlijk een oplossing voor want – zoals u wellicht weet – voert IKEA sinds vorig jaar een campagne met als slogan ‘De mogelijkheden zijn eindeloos als je in oplossingen denkt'. Die oplossingen zijn dus te vinden op eerder genoemde site.

‘Goed slapen’
Ik vraag mij af: waarom heeft een landelijke beddenketen niet zoiets gedaan? Je zou kunnen zeggen dat zo’n keten dat niet kan omdat zij alleen matrassen, bedden, beddengoed en (misschien) kasten verkoopt en IKEA verkoopt alles. Dan kun je ook stellen dat zoiets helemaal niet gedaan kan worden door een individuele slaapspecialist want die verkoopt in de regel alleen bedden en matrassen. Een enkele zogenaamde slimmerik verkoopt zelfs dat niet, maar verdient zijn geld met het verkopen van ‘goed slapen.’ Dat is flauwekul en dat is dezelfde kromme gedachte als een autodealer die geen auto’s verkoopt, maar ‘mobiliteit’ of een meubelzaak die geen meubels verkoopt, maar ‘goed zitten.’ Dat is loze marketingpraat. Maar goed, waarom doet een beddenzaak niet zoiets op lokaal niveau?

Diagnose stellen
Dat doen zij niet omdat die speciaalzaken helemaal zijn doorgeschoten. Tien jaar geleden verkochten zij boxsprings van 10.000 euro en meer en nu dat niet meer lukt, verkopen zij ‘slaapadvies’. Dat betekent drukpuntverlagende matrassen, 7-slags veren (thermisch gehard!), geen 5 maar 7 zones in de matras, antibacteriële tijk die elektrosmog afvoert en vochtregulerende stof aan de zijkanten waardoor de matras optimaal ventileert. Dit alles met uitleg natuurlijk want dat is advies. Als dat niet werkt dan leggen zij de patiënt klant op een bed, sluiten dat aan op een computer en daar rolt dan een diagnose ‘objectief advies’ uit.

Leuk stukkie
Allemaal aardig, maar is dat een antwoord op wat mensen willen? Waarom zette een plaatselijke slaapspecialist niet zo’n actie op touw à la IKEA? Samen met een plaatselijke vloerenboer, woninginrichter en verlichtingszaak? En eventueel met een schilder of meubelzaak? Stel dat je 1% van de reacties van IKEA (50.000) zou krijgen, dat zijn er 500. Zelfs 0,1% betekent dat er al 50 mensen zijn die een slaapkamermetamorfose zouden willen. Daaruit kun je er makkelijk een of twee kiezen, die mensen een fantastische nieuwe slaapkamer bezorgen en de plaatselijke pers heeft weer een leuk stukje om te schrijven.

Neplokkertjes
Nee hoor, het gaat weer over de zoveelste actie met ‘2e matras voor de helft van de prijs’, ‘toppertje gratis bij aankoop van’ of een ‘een verstelbare bodem voor de prijs van een vlakke bodem’ en meer van dat soort uitgekauwde neplokkertjes. Heren slaapadviseurs: je moet niet uitgaan van jij te bieden hebt, maar wat de consument wil. Die wil gewoon lekker slapen, in een beetje lekkere slaapkamer. Dat snapt IKEA. En u niet. U zit gewoon te slapen.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten