Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Slecht tweede kwartaal voor woonwinkels

Woonwinkels zagen hun omzet in het tweede kwartaal dalen ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Gecorrigeerd naar prijsstijgingen is de teruggang zelfs nog groter, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

 


De detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2022 ruim 3% meer om dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De hogere omzet heeft alles te maken met hogere prijzen want het volume (de omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) nam met 3,2% af. Winkels in meubels en woninginrichting behaalden 2,6% minder omzet, gecorrigeerd naar prijsstijgingen was de vermindering zelfs -13%. Ook winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren deden het gemiddeld genomen niet goed. Hun omzet daalde met 3,1% en rekening houdend met de prijsstijgingen was het zelfs -10.8%.

Kleding- en schoenenzaken in de lift
Zo slecht als het ging met woonwinkels, zo goed ging het met kleding- en schoenenzaken. Zij behaalden een omzetverhoging van respectievelijk 19,5% en 16%. Daarbij moet wel worden aangetekend dat juist deze winkels in coronatijd (dus vrijwel heel 2020 en 2021) te maken met maand-op-maand teruglopende omzetten.
 


Terugval na topjaren 2020 en 2021
Nog wat breder uitzoomend zien wij dat 2020 en 2021 ondanks het toeslaan van de coronapandemie goede jaren voor de detailhandel waren, met uitzondering van het eerste kwartaal van 2021. Het waren toen met name woonwinkels, tuincentra en bouwmarkten die enorme omzetsprongen maakten omdat het openbare leven grotendeels stillag en mensen massaal hun huizen gingen verbeteren en (her)inrichten.

Online omzetten blijven dalen
Kijkend naar het tweede kwartaal van dit jaar is duidelijk dat de online omzetten zwaar kelderen. In het eerste kwartaal daalde de omzet met 19,7%, in het tweede kwartaal met ruim 10%. Vooral de multichannelers (combinatie van fysieke winkel met online verkoop) kregen het zwaar voor de kiezen; in het eerste kwartaal daalde de omzet met 12%, in het tweede kwartaal met 9,0%. Wetende dat ook webwinkeliers hogere prijzen hanteren, zijn de werkelijke dalingen nog groter.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2022 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten