Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Start up verkoopt vooral lucht, maar toch in de gaten houden

Wel eens gehoord van Burrow? Ik ook niet.
Wel eens gehoord van de iDesign Prize? Tot twee dagen geleden ik ook niet.
Wel eens gehoord van de University of Pennsylvania? Ik wist er helemaal niets van.
Om met dat laatste te beginnen, dat is een soort hogeschool waar je kunt studeren in vakken als architectuur, kunst, design en dergelijke. Die iDesign Prize is twee jaar geleden bedacht door een student van dezelfde opleiding en is bedoeld om het design van een product te promoten dat ‘een reëel wereldprobleem oplost’, aldus de site van de universiteit.

Het probleem is dit keer opgelost door Burrow. Dat is een start up en dat weet je meteen: hier zit waarschijnlijk een hoop poeha bij en vooral een verhaal dat tamelijk kritiekloos door de pers wordt opgepikt en verspreid. Inderdaad, dat is ook dit keer het geval.
Wat is het probleem? Het wereldprobleem is dat meubels vaak groot, zwaar en onhandig zijn om te vervoeren. Wat is de oplossing? Een bank die je als Lego aan elkaar klikt.

Het is een modulaire bank die verkrijgbaar is in een een-, twee-, drie- en vierpersoons versie waarbij je zelf bepaalt of en wanneer je de bank laat ‘groeien’ door een nieuw element aan te koppelen. Andere bijzonderheid is - en daar gaat het in feite om - dat de verschillende onderdelen geleverd worden in een doos die binnen vijf dagen na bestelling aan huis wordt bezorgd. Want kopen kan alleen online.

Uiteraard komt daar een lulverhaal bij van de oprichters van het bedrijfje over gehannes met grote meubels, inspiratieloze meubelzaken, lange levertijden en hoge prijzen. Het is een kopie van het verhaal dat bed-in-a-box leveranciers ophangen. Die leveren hun one-fits-all matrassen ook in een doos af. De prijs is zo’n 70% lager omdat die ouderwetse winkelier wordt uitgeschakeld en er minder transportkosten zijn, zo stelt Burrow. Ik heb het gecheckt en de prijzen zijn echter redelijk vergelijkbaar met middensegment banken in de winkel. Dus die lage prijs is onzin.

Het is echter geen onzin dat Burrow inspeelt op het gemak dat met name jongeren zoeken. Naast online kopen en weinig keus (5 kleuren en hoge of lage leuning) speelt het in op de trend van kleiner wonen. Dat als gevolg van de wereldwijde trek van het platteland naar de stad waar de ruimte schaars is. Bovendien zijn jongeren een interessante doelgroep. Volgens het Amerikaanse vakblad Furniture Today kopen ouderen steeds minder meubels en groeide het segment van millennials (geboren tussen 1981 en 2001) de afgelopen vier jaar met 142% naar 27 miljard dollar.

Burrow levert als minibedrijfje slechts 1 bank en doet dat tot nu toe alleen in de Verenigde Staten. Maar in de pers - je gelooft het niet - wordt nu al gesteld dat Ikea moet ‘oppassen’. We hebben het hier echter over Amerika en daar is zelfs een leeghoofdige megabluffer president van het land. Aan de andere kant: Ikea is al jaren kampioen in het vinden van oplossingen voor kleine ruimtes. En welk meubelbedrijf groeide afgelopen jaren door ondanks de crisis?

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten