Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Sterke groei online winkels Home24 en Westwing

De webwinkels Home24 en Westwing groeien hard. Toch lijden de webshops nog steeds verlies. Maar de verliezen nemen af en er wordt nog steeds stevig geïnvesteerd,

Zowel Westwing als Home24 is gespecialiseerd in de online verkoop van meubels, bedden, accessoires, verlichting en andere interieurproducten. Beide komen uit de stal van Rocket Internet, de van oorsprong Duitse internetgigant. Home24 boekte de eerste helft van dit jaar tot nu toe een omzet van 59 miljoen euro en dat is 64% meer dan over heel 2013. Zusterbedrijf Westwing doet daar nog een schepje bovenop met een omzet van 76 miljoen en een groei van 68% ten opzichte van vorig jaar. Toch zijn beide bedrijven nog verliesgevend; Home24 14,4 miljoen en Westwing 26,9 miljoen.

Ondanks verliezen blijven investeren
Ondanks die al jaren lopende verliezen, wordt er nog steeds stevig geïnvesteerd in beide online spelers en er was zelfs sprake van dat Westwing via een beursnotering nog meer zou geld gaan ophalen, maar in oktober werd daar vanaf gezien. Toch blijven de ambities torenhoog. De Nederlandse managing director van Westwing liet een paar maanden geleden weten dat het bedrijf de grootste online speler wil worden in de Nederlandse woonbranche.

Uitbreiding eigen merken
Ook bij Home24 loopt men over van zelfvertrouwen. De dalende verliezen worden steevast met gejuich ontvangen en begin deze maand werd in thuisland Duitsland gestart met de introductie van de matrassenlijn Smood, een uitbreiding van de lijn eigen merken. Home24 is al actief met de meubelmerken Furnlab (lifestyle), Mørtens (modern/design) en Jack&Alice (landelijk/modern klassiek). Al eerder liet Home24 weten dat het de ambitie heeft om Ikea (in Duitsland) van de troon te willen stoten als grootste meubelretailer.

Vaste strategie
Dat beide online shops nog steeds in de rode cijfers zitten, is geen probleem. De broers Samwer, oprichters van Rocket Internet, hebben naast Westwing en Home24 al tientallen internetbedrijven opgericht en een van de broers liet onlangs ontvallen dat jarenlange verliezen geen enkel probleem zijn. De strategie is veelal: het kopiëren van iets wat anderen elders hebben opgezet en succesvol is gebleken, op het juiste moment in een ander land hetzelfde beginnen, permanent en fors investeren, de markt veroveren met lage prijzen en er daardoor voor zorgen dat eventuele concurrenten hen amper of niet nog kunnen inhalen. Pas daarna wordt op winst gestuurd.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten