Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Stevige omzetgroei woonwinkels in 2016

Woonwinkels hadden afgelopen jaar gemiddeld 7,4% meer omzet dan in 2015, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail. Voor dit jaar ligt de verwachting op 5% omzetgroei.

Woonwinkels profiteren van de opleving van de woningmarkt en dat is terug te zien in de cijfers. In alle segmenten is sprake van stijging waarbij de gemengde zaken met gemiddeld 15,0% over het hele jaar verreweg het best scoren. Meubelspeciaalzaken doen het met een stijging van 4,9% duidelijk minder. Daar tussen in zitten de woningtextielzaken met gemiddeld 8,0% en de slaapspeciaalzaken met 8,5%. (NB: in het overzicht zitten ook de keukenzaken, maar deze zijn uit de grafiek weggelaten).



Verkoop accessoires
De sterke plus van de gemengde zaken komt volgens INretail waarschijnlijk door vooral de verkoop van accessoires. Wanneer mensen grote producten als banken en bedden bestellen, nemen ze relatief makkelijk ook wat ‘klein spul’ mee.

Regionale en plaatselijke verschillen
De omzetstijgingen verschillende per regio. De regio Oost pluste het sterkst met 7,6%, dus 0,2% meer dan het landelijk gemiddelde van 7,4%. De regio’s West (exclusief Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) en Noord bleven met circa 4,5% omzetstijging onder het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat juist deze drie steden het buitengewoon goed deden met een gemiddelde stijging van 13,5%. De grote steden profiteren van de dynamiek op de woningmarkt met veel verhuizingen die vervolgens leiden tot een zoektocht naar interieurinrichting.

Formules doen het beter
Een ander verschil is te zien tussen zelfstandige zaken en winkels die zijn aangesloten bij een keten of formule. Zelfstandige zaken plusten gemiddeld met 5,2%, ketens en het grootwinkelbedrijf kwam uit op meer dan het dubbele met 10,7%.

Tweedeling
Heel algemeen gesteld is er een verwijdering gaande tussen zaken die (sterke) groei realiseren en zaken die achterblijven. ‘Het komt aan op onderscheidend vermogen,’ aldus INretail branchemanager Bert-Jan van der Stelt. ‘Dat kan met een bijzondere collectie en aantrekkelijk winkelbeeld dat ook online getoond wordt, maar ook door gebruik te maken van formules en verkoopconcepten die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en de focus te richten op een specifieke doelgroep.’

De cijfers zijn ontleend aan de Woonwinkelmonitor van INretail waarbij gegevens van zo’n 6.000 winkelpunten zijn verwerkt.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten