Het gaat beter in de woonbranche. De omzet steeg de eerste zes maanden van dit jaar met 11,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit cijfers van de Woonwinkelmonitor van brancheorganisatie INretail.
Er lijkt een doorgaand herstel te zitten in de omzetcijfers van winkels in de woonbranche. Het tweede kwartaal van 2015 kende een vliegende start met een goede aprilmaand. Ook in mei en juni bleef de branche ruim in de zwarte cijfers en sinds juli 2014 is er sprake van een constante omzetstijging. De keukenzaken lieten met 17% in het eerste kwartaal en 18,6% in het tweede kwartaal de hoogste omzetstijging zien, (zie de zie de grijze en gele balk, helemaal rechts). Meubelzaken deden het met 10,3% en 11,8% ook bepaald niet slecht. Waarschijnlijk komt deze stijging door het aantrekken van de woningmarkt.
Grote steden blijven achter
Woningtextielzaken konden in het eerste kwartaal slechts een plus van 3,0% noteren, maar dat schoot in het kwartaal daarna door tot 11,0%. Slaapspeciaalzaken deden het minder goed en noteerden een stijging van respectievelijk 8,7% en 6,9% voor de eerste twee kwartalen. Per regio zijn er behoorlijke verschillen te zien. De hoogste plussen waren er voor de ondernemers in het westen (15,4%) en het oosten (13%), in het noorden en zuiden was dat minder. Relatief zwak is de groei in de grote steden met ‘slechts’ 7,5%.
Concurrentie
Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen bij INretail, plaatst kanttekeningen bij de goede cijfers. Volgens hem blijven winkeliers in het middensegment wat achter bij de branchebreed stijgende omzetten. Hij ziet daarbij een dreiging vanuit het grootwinkelbedrijf en het dhz-kanaal dat concurreert met dit middensegment en vaak lagere prijzen biedt plus en snellere levertijd. Ook ziet hij toenemende concurrentie vanuit online spelers die snel kunnen leveren. Vooraadposities en efficiëntere logistiek zijn volgens hem zaken waar de woonbranche de komende jaren hard aan moet werken.