Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Swiss Sense en Swissflex bekvechten om naam

Swiss Sense moet de naam veranderen nadat de Zwitserse fabrikant Swissflex naar de rechter stapte. Wat moet Swiss Sense nu doen nadat het met succes in tien jaar tijd een merk wist neer te zetten?

De rechtszaak tussen boxspringfabrikant Swiss Sense en het Zwitserse merk Swissflex begon in februari 2011 en rommelde de afgelopen paar jaar gestaag door voordat de rechter afgelopen maand tot een definitieve uitspraak kwam die niet goed uitpakte voor Swiss Sense. Het bracht in de markt weinig teweeg omdat half Nederland in de slaapstand stond. Nu het seizoen weer begint, laat Swiss Sense weten binnenkort met een andere naam naar buiten te komen.

Diepe zakken
Swissflex is onderdeel van het grote beursgenoteerde bedrijf Recticel en Swiss Sense is het geesteskind van Pieter en Mark Diks, de broers die Beter Bed oprichtten en met de verkoop daarvan miljoenen incasseerden. Beide partijen hebben diepe zakken en de advocaten hebben de afgelopen jaren daar lekker van kunnen profiteren. Dat is nu voorbij en kunnen de ruziënde partijen respectievelijk de wonden likken en de vlag hijsen want de uitkomst van de juridische strijd is duidelijk: Swiss Sense moet de naam veranderen.

Aanpassen beeldmerk
Wie de verslagen van de rechtbank leest, krijgt een indruk hoe een juridische strijd gevoerd kan worden over beeldmerken en op elkaar lijkende merknamen. En ook over hoe deze namen hardop klinken en hoe aangekeken wordt tegen producten die uit Zwitserland komen. Want Zwitserse producten staan synoniem voor kwaliteit en dat levert Swissflex, zo stelt het merk impliciet. Swiss Sense lift mee op dat imago vanwege haar naam en dat is misleidend want er komt überhaupt niets van Swiss Sense uit Zwitserland, zo stelt Swissflex. Met succes wist het al een paar jaar geleden te bewerkstelligen dat Swiss Sense het beeldmerk moest aanpassen. Het leek teveel op het Zwitserse wapen, een wit kruis in een rood vlak.

Zwitsers imago
Volgens Swissflex (eigenlijk Recticel Bedding, want die voerde de rechtszaken) geeft Swiss Sense haar producten een ‘Zwitsers imago’ mee en dat kan niet. De rechter was het daar niet mee eens en uit onderzoek zou blijken dat consumenten niet meteen denken dat de boxsprings van Swiss Sense uit Zwitserland komen. Ook zou niet zijn vast te stellen dat het publiek bepaalde verwachtingen heeft bij het merk en dat het voor de consument belangrijk is om te weten dat de producten van Swiss Sense (of het merk zelf) uit Zwitserland komen. Zo waren er een hoop zaken waarbij beide partijen elkaar juridisch in de haren vlogen en de rechter met Zwitserse precisie de zaak moest ontleden om uiteindelijk de knoop te kunnen doorhakken.

Praatjes
De naam Swiss Sense moet verdwijnen en de gebroeders Diks moeten wat anders verzinnen. Zij hebben de laatste jaren bepaald niet de publiciteit gezocht en mede daardoor zijn er een hoop praatjes die over hen de ronde doen. ‘Ze’ halen alles uit China, Ze zitten alleen op B-locaties en dat zegt genoeg, Het zijn alleen nog maar outlets, Er is weer een investeerder bijgekomen en dan weet je het wel, Ze wilden hetzelfde trucje uithalen als met Beter Bed; oppompen en de tent verkopen, maar de crisis gooide roet in het eten. Enzovoort. Waar of niet, het is deels het gevolg van het gevoerde beleid van de afgelopen jaren met weinig openheid.

Retteketet
Misschien moeten de Diksen het nu over een ander boeg gooien. Het is killing als je gedwongen je naam moet veranderen, terwijl Swiss Sense juist een van de weinige beddenmerken is die mensen kennen, naast het broertje van Retteketet. Misschien een no nonsense naam? 
Ik zou een actie beginnen via Facebook en mensen vragen mee te denken aan het verzinnen van een nieuwe naam. Geen verstoppertje spelen of vaag gedoe, want kijk maar eens op internet hoe consumenten reageren op de naam Swiss Sense; vaak niet zo positief. Swiss Sense nieuwe-stijl zal moeten meeveren met het maatschappelijk sentiment zoals de lattenbodems van Swissflex. Want geslotenheid is het tegendeel van de openheid die vanwege internet noodzakelijk is geworden. 

Lekker slapen
Wat er ook gebeurt, binnenkort zullen beide partijen naar buiten komen met de uitkomsten van het gerechtelijke vonnis. Swiss Sense omdat zij een naamsverandering wel bekend móet maken, Swissflex omdat zij het graag bekend wíl maken. Hoe dan ook: de broers Diks zullen ondanks alles toch wel lekker slapen, al dan niet op een bed van eigen merk. Of misschien verkopen zij de tent en gaan zij lekker met pensioen. Genieten van het Zwitserleven gevoel. 

Aribert Guiking
 

Update 24 oktober: Volgens het Brabants Dagblad van 23 oktober mag Swiss Sense haar naam behouden. Aanvankelijk veranderde het bedrijf haar naam in Dixxius (adverteerde hiermee zelfs in het blad Linda Wonen), maar nu blijkt dat de oude naam toch gehandhaafd mag blijven. 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten