Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Tapijtverkoop schiet omhoog dankzij stofzuiger

Een stofzuiger verkopen omdat je als winkelier tapijt verkoopt, is een rare gedachte. Maar niet voor Euretco. Die retailorganisatie vindt het een schone gedachte.

Al een paar dagen zit er een stofzuiger in mijn hoofd. Dat komt omdat ik iets las over de tuinmeubelbeurs Spoga (komende september) waar robotgrasmaaiers getoond zullen worden. U kent ze wel: van die grote lieveheersbeestjes, maar dan in een andere kleur. Zij grazen het complete gazon af als een kever op wieltjes. Ik heb zo’n beest nog nooit in werkelijkheid aan het werk gezien, maar mijn buurvrouw van 72 vertelde er onlangs enthousiast over. Ik heb even op internet gekeken en daar staan filmpjes hoe dat apparaat werkt. Het schijnt heel effectief te zijn, maar ik vind het complete onzin.

Schreeuwend duur
Je moet draden om je gazon spannen als begrenzing, anders rijdt ie het gras af. Je moet een oplaadstation hebben want er zit uiteraard geen stroomdraad aan. Je moet de randen handmatig bijknippen want die pakt ie niet. En zo’n robotmaaier is gewoon schreeuwend duur. Voor dezelfde prijs laat je minimaal 3 jaar lang een student het gras doen, inclusief een terugkerend kletspraatje over de beknibbeling op de studiefinanciering.

Out of the box
Een tweede reden waarom die stofzuiger in mijn hoofd zat, was een uitspraak van Maarten Bakker, directeur Wonen van retailorganisatie Euretco. Die liet zich in een interview in het jongste nummer van clubblad Profiel onlangs ontvallen dat woonwinkeliers best stofzuigers konden gaan verkopen. Want zij verkochten toch ook tapijt? Hij noemde dat ‘out of the box’ denken. Ik noem dat dom gelul. Want welke stofzuiger moet een winkelier dan verkopen? En waarom? Moet een woonwinkelier dan ook een zaag verkopen omdat hij laminaat in het assortiment heeft? Moet hij waspoeder gaan verkopen omdat hij toch al dekbedovertrekken verkoopt? Kletspraat van die koekenbakker van Euretco.

Tapijtonderhoud
Aan de andere kant; een robotmaaier kan je natuurlijk wel mooi demonstreren in een woonwinkel want die is vaak heel groot. En heel stil. Dus een ideale plek voor demonstraties. Nu verkopen steeds meer woninginrichters grastapijt, maar dat hoeft nou net niet gemaaid te worden. Maar als zij nu eens wat meer nadruk leggen op tapijtonderhoud wanneer zij gewóón tapijt verkopen? Goed zuigen is de beste manier om je tapijt in conditie te houden, dat weet iedereen. Maar hoe vreemd het ook klinkt, veel mensen hebben een verkeerde stofzuiger en sommige stofzuigers zijn helemaal niet goed. Dus bij verkoop van tapijt hoort voorlichting over onderhoud en met een beetje gewiekst doorkletsen kun je als retailer een stofzuiger erbij verkopen. Natuurlijk doe je dat niet zelf, maar verwijs je door naar een collega in de straat of een eindje verderop. Of het apparaat kan direct besteld worden en je levert het af bij aflevering van het tapijt.

Toys for the boys
Terugkomend op die robotmaaier, zoiets bestaat ook voor binnen. Een overbodig en onzinnig ding want op de vloer staan stoelen, lampen, tafels en andere obstakels. Bovendien is de ruimte beperkt en de zogenaamde tijdwinst nihil. Echt totale onzin. Maar wel geinig om in de winkel te demonstreren. Veel woonwinkels hebben brede gangpaden dus zijn een ideaal terrein voor robotstofzuigers. Die zijn echter te geavanceerd en met een stapje terug krijg je stofzuigers die je met een afstandsbediening kan besturen, net als een modelauto of -vliegtuig. U voelt hem al hangen? Inderdaad, ideaal speelgoed voor kleine en grote jongens.

Nationale tapijtcampagne
Met een dergelijke stofzuiger in slaan wij meerdere vliegen in een klap. Mannen komen in drommen naar de winkel om zo’n apparaat te proberen. Je krijgt een hoop volk over de vloer, er wordt gepraat over de winkel, op social media valt je naam, je verkoopt makkelijker tapijt, brancheorganisatie Modint start de campagne Zoschoonistapijt en de vaderlandse tapijtindustrie is gered. En de koers van Philips schiet omhoog. Niet dankzij Rutte, maar dankzij de stofzuigerverkopende woonretailers.

Nieuw winkelconcept
Dus meneer Bakker van Euretco: kom nu maar met een tapijtstofzuigerconcept voor je leden. Dát is out of the box denken.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten