Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Tendence beurs voor oriëntatie op aanvullend assortiment

Tendence is bij uitstek een beurs voor het doen van najaarsaankopen. Daarbij gaat het vooral om kleine (impuls)producten. Volgens de organisatie is het daarom ook een beurs waarbij detaillisten hun slag kunnen slaan om te zorgen voor lucratieve ‘bijverkopen’.

Eind van de maand (30 augustus) begint in Frankfurt Tendence, een beurs waar tienduizenden producten te zien zullen zijn. Dat varieert van sleutelhangers en kleinmeubelen tot plastic potten en metalen zeephouders. En ook spiegels, posters, plaids, karpetten, kaarsen, veel kurketrekkers en nog veel meer kerstartikelen. Ongeveer alles wat je je zou kunnen voorstellen om het huis op te fleuren, is er te vinden. ‘Eigenlijk gaat het om producten die wij helemaal niet nodig hebben’, aldus Nicolette Naumann, ‘vice president’ van de beurs tijdens een perspresentatie over Tendence die eerder dit jaar werd gehouden.

Stagnerende markt
Een opmerkelijke uitspraak van iemand die tijdens zo’n presentatie juist een beurs moet ‘verkopen’. Ook daar is Naumann openhartig over: ‘Het gaat niet zo goed met Tendence. Dat komt omdat de markt in Europa stagneert of terugloopt. De groei zit in Azië; in China en India.’ Dat is ook de reden waarom Messe Frankfurt in die landen beurzen organiseert, overigens vaak op verzoek van die landen zelf. In landen als China en India groeit de binnenlandse vraag en dus is het voor fabrikanten interessant om daar op beurzen te staan. Naumann heeft wel een idee om de beurs in eigen land aantrekkelijker te maken; de groeimarkten naar Frankfurt brengen en daar een hoog niveau aanbieden. ‘In Frankfurt komen uit China de high end zaken en de directeuren, in China komen de floormanagers en de ketens.’

Belangrijk podium
Bepaalde segmenten op de beurs in Frankfurt zijn in de loop der jaren fors afgeslankt of bijna weggevallen, zoals verlichting en daardoor ook meubelen. Ook worstelen exposanten met het gegeven dat het lastig is om producten te maken die op alle markten aanslaan want smaken verschillen, zelfs per land. Door een gerichte keuze wil Tendence duidelijk maken dat Frankfurt toch een belangrijk podium is, zowel voor exposanten als bezoekers. Bij die bezoekers bestaat het grootste deel uit detaillisten die zelfstandig inkopen doen en volgens de beursorganisatie komen zij vooral om ‘bijproducten’ te kopen.

Stijging omzet
Messe Frankfurt liet een onderzoek doen onder retailers in verschillende segmenten in Duitsland en daaruit blijkt dat de verdiensten uit ‘extra assortiment’ de laatste tien jaar aanmerkelijk zijn gestegen. De zogeheten bijproducten zijn dus meer dan bijverdiensten. Vooral meubelzaken zijn er in geslaagd om redelijk wat omzet te halen uit die bijproducten, zo blijkt uit de onderzoekscijfers. Ook blijkt dat ongeveer 70% van de respondenten van het onderzoek beurzen bezoekt om nieuwe aanvullende producten te ontdekken. Waarmee
Tendence indirect aangeeft: kom naar Frankfurt.

Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2022 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten